torsdag 12 februari 2015

Rokad i räntesparandet

'Rokad i räntesparandet'

Jag har trttnat på de låga räntorna i mitt kontosparande. Jag
kommer därfr ta tillfället i akt och flytta räntesparande
från konto nu i januari (efter att 2014 års ränta är
insatt på kontot), så att kontot står kvar tomt tills det blir
bättre tider fr räntorna.Pengarna flyttar jag antingen till ett
sparkonto+ hos Avanza. Då får jag samma (eller till och med
något lägre) dåliga ränta med 30% skatt, men slipper
åtminstone logga in på flera ställen fr att gra
månadssammanställningen. Det i sig kan vara värt några
kronor.Det andra alternativet är att jag lägger pengarna på en
separat ISK och kper Skagen Krona, kanske blandat med någon
hgräntefond med lite hgre risk, och håller tummarna fr att jag inte
går back på avkastningsskatten. Frdelen med att starta upp en ISK fr
detta ändamål är att jag då kan kvitta avkastningsskatten
mot eventuella framtida räntekostnader.Det finns ett tredje alternativ och
det är att jag kper räntefond i VP-konto. Då skjuter jag upp
skatten på "räntan" tills jag säljer av fonden, vilket kan ge en
extra ränta-på-ränta-effekt. Nackdelen är att jag
frmodligen vill byta fonder ibland, och då utlses skatten
ändå.Några kloka tankar? //Finanskvinnan

Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/mJjc6HmrmCw/rokad-i-rantesparandet.html