torsdag 12 februari 2015

Matse: Olika typer av mat på nätet

'Matse: Olika typer av mat på nätet'

Igår så åkte mina Multiq-aktier ut till frmån fr
ännu fler Matse-aktier. Bakgrunden är att jag tycker att
orderingången fr Multiq känns låg samt att jag misstänker
att den stora ordern från 2013 syntes en del i Q3-rapporten. Från
min horisont så känns det alltså inte orimligt att bolaget kan
komma att visa ganska svaga siffror fr Q4. Detta i kombination med att min post
var fr liten fr att gra någon egentlig skillnad i portfljen som helhet
gjorde att jag valde att gra mig av med aktierna. Det blev en liten vinst, men
inget som gr att jag kommer att leva livet annorlunda.Att det blev ytterligare
aktier i Matse kanske inte frvånar direkt, men att man kan handlaaktierna
fr runt 11 SEK kändesintressant och därfr slog jag till. En
kurspå 11 SEKmotsvarar att EV är ungefär samma
somQ4-omsättningen gånger fyra, alltså runt 160 MSEK eller ett
väldigt defensivt estimat fr 2015.Efter att jag hrt ICA prata omsin
online-verksamhet såär detytterligare ettpar sakersom jagtycker
är värda att lyftafram. Frst, ICA skiljde på menyer och
fullsortiment, se statistiken nedan, men det är inte helt rättvist att
bara gra den skillnaden. En annanskillnad (som jag ser att Coop ibland lyfter
fram när de gr reklam fr sin onlineverksamhet) är att ICA och
Coopplockar sina varor isina fysiska butiker, medan Mat.se och Mathem har sk
"dark stores", dvslogistikcenter där man plockar varorna. Idagbr det
varaså att Coop och ICA har betydligt lägre lnsamhet på sina
onlinekunder jämfrt med butikskunder,eftersom det merarbete som
onlinekunder medfr inte fullt ut kan verfras på kunderna. Man skulle
också kunna säga att man egentligen inte har en online-verksamhet i
egentlig mening utan snarare att man har en tilläggstjänst som
går ut på att man plockar varorna åt kunderna. Jag inser att
definitionen på onlinehandel br vara om man kan handla online eller inte,
men det är ändå en viktig skillnad att Coop och ICA inte har
någon renodlad onlinehandel ver huvud taget i nuläget och kanske
heller inte planerar fr det.Att det lnar sig att ha en optimerad logistikapparat
är ganska självklart, men med tanke på att ICA säljer
tjänster till sina butiksinnehavare så är det ändå
inte självklart fr ICA och de måste vara medvetna om denna
problematik själva. I sin plan fr att bli marknadsledare fr onlinehandeln i
Sverige så har de dock med att de ska ha "possible test picking
warehouse", vilket stämmer dåligt med tidigare slides i
presentationen där onlinehandeln skall driva ytterligare frsäljning i
butik och där ICA säljer tjänster till butiksinnehavarna som kan
välja att haka på och ha onlinefrsäljning som en del av utbudet,
eller inte. Att det ändå finns med en punkt som heter just "possible
test central picking stations" betyder, som jag ser det, att de kanske behver
omprva sin nuvarande modell.Det skall sägas i samband attfr att få
riktigt snurr på verksamheten så ska man ha riktigt stora volymer
och ha ett helautomatiskt hglager (eller motsvarande
supereffektivtlogistiksystem). När detär på plats då
kommer definitivtSveriges billigaste matkasse att finnas på nätet,
men frmodligen långt innan.Jag kan tänka mig att det finns dem som
tycker att det inte går att plocka avokado och tomater på ett bra
sättmed ett automatiskt systemoch det kanskeär sant. De varorna
får hanteras av människor som plockar medan mjlk, läsk,
muffinsformar, etc kan hanteras av det automatiska systemet.Summa summarum
såär ICAsonlinepresentationganska märklig och det är helt
tydligt att dehar gettsig in i spelet fr att intehamna på
efterkälken, men de kommer på inget sätt vara att de som driver
enkonvertering avbutikskunder till onlinekunder helt enkelt fr att de har fr
mycket att frlora på det. (Det är fr vrigtintressant att man
väljer att ta med Tesco som ettbra exempel. Nog fr att Tesco har kommit
långt påonlinesidan, men det är intebara klang- och
jubelsång idet bolaget fr tillfället.)Onlinehandeln kommer frmodligen
attskaka om dagligvaruhandeln i Sverige de kommandeårenoch det är
intressant att flja.Jag tror att det finns en del aktrer som sitteroch
räknar på både Mat.se och Mathem. Det skulle intefrvåna
mig jättemycketom Mathem inte hamnar på brsen nästa eller
nästnästa år utan istället säljstillnågotannat
riskkapitalbolag. Det skulle heller inte frvåna mig om Matsekps ut
från brsen om man fortsätter att växa samtidigt som kursen inte
lyfter.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2014/12/matse-olika-typer-av-mat-pa-natet.html