torsdag 12 februari 2015

Anledning till att köpa aktier no 10000: "För att starta upp ett innehav"

'Anledning till att köpa aktier no 10000: "För att starta upp ett innehav"'

Det är otroligt lätt att motivera varfr man bara
mååååste kpa en aktie vid ett visst tillfälle. I
alla fall fr mig.Själv brukar jag skylla på framfrallt att jag vill
ka direktavkastningen samt att det ändå är så låg
avkastning på räntesparande. Bla bla bla, låter det i mitt
huvud. Brsen är svindyr och det bästa fr mig vore att avvakta tills
kpkurserna är på mer attraktiva nivåer. Dock är det
svårt att låta bli aktiekp ibland.Nu har jag eventuellt slagit mitt
eget rekord i genomskinliga ursäkter.Påstådd motivering fr
aktiekp: Det är bra att komma igång med ett aktieinnehav, och brja
med att kpa några stycken. Då går det enkelt att snitta ner
genomsnittlig kpkurs senare.Egentlig motivering fr aktiekp: Jag tycker det
är kul att kpa aktier och vill inte vänta när jag väl har
bestämt mig fr att ta in en aktie.Jag har alltså kpt in några
Hufvudstaden A (kpkurs på ca 114 kr) och några Castellum (kpkurs ca
133 kr) fr en del av Google-pengarna.Frdelar med kpet:* Bra bolag fr min
portflj. De kar diversifieringen och har en gedigen historik av
utdelningshjningar.* Jag bytte ut aktier i ej utdelande bolag mot aktier i
utdelande bolag. Andelen exponering mot aktiemarknaden frändrades
därmed inte.Nackdelar med kpet:* Timingen. Jag borde ha väntat.
Eventuellt har jag kpt på toppen nu, och då hade jag väl kunnat
bespara mig en nedgång om x procent (kommer jag tänka i det fall det
händer).Nåväl, nu har jag gjort ett kp. Går brsen upp i
ytterligare ett år eller två så kanske jag inte ens har kpt fr
dyrt. Samtidigt får jag utdelning. Om brsen vänder ner så
fyller jag på innehaven med fler aktier. Som vanligt.//Finanskvinnan

Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/6gM6drXxPGs/anledning-till-att-kopa-aktier-no-10000.html