torsdag 12 februari 2015

Har jag leverarat under de senaste fem åren?

'Har jag leverarat under de senaste fem åren?'

Jag roade mig med att gå igenom hur väl jag presterat mot index de
senaste åren. Resultatet var blandat kan man säga. Vissa år har
jag gjort ganska bra ifrån mig jämfrt med index medan jag andra
år har gjort sämre ifrån mig.Mitt resultat är
fljande:2010: 21,8% (SIXRX: 26,7%, SIX30RX - Avanza Zero: 25,0%)2011: -5,9%
(SIXRX: -13,5%,SIX30RX - Avanza Zero: -11,5%)2012: 14,1% (SIXRX: 16,5%, SIX30RX
- Avanza Zero: 17,5%)2013: 30,0% (SIXRX: 28,0%, SIX30RX - Avanza Zero:
25,5%)2014: 14,4% (SIXRX: 15,8%, SIX30RX - Avanza Zero: 14,0%)Fr att få en
jämfrelse har jag tagit med SIXRX-index inom parentes och även Avanza
Zero.Det är på sin plats att frklara hur jag räknat fram min
utveckling. Det är enligt fljande:Utveckling per månad =
(portfljvärde slutet av månaden - portfljvärde slutet av frra
månaden - eventuella insättningar)/portfljvärde slutet av frra
månadenFr att kunna jämfra mig mot index (i mitt fall OMXS30)
så räknar jag med utgångspunkt fram ett indexvärde
så att jag kan jämfra mig mot det index som jag har valt.Fr att ta
fram min årsutveckling jämfr jag decemberindexvärdet från
året innan med decemberindexvärdet från aktuellt år.Man
kan dra en del lärdomar genom att gå tillbaka och titta på de
olika affärerna som man gjort under de olika åren. Det är helt
klart så att jag många av åren har frlorat på att ligga
likvid med tanke på att kurserna mestadels gått upp. Jag har dock
egentligen aldrig avsiktligt haft pengar stående någon längre
tid i en depå eller ISK, men ibland har det av olika anledningar tagit
lite tid innan man kommit till skott.En annan anledning till att jag
underpresterat är att jag har haft courtagekostnader, vilket inte tas med i
index. Man kan naturligtvis argumentera att jag borde ha valt Avanza Zero eller
motsvarande istället, men med mitt sätt att räkna på
utvecklingen i portfljen och att jag har skjutit till mer pengar mer eller
mindre kontinuerligt under åren så är det inte säkert att
100% Avanza Zero ger ett bättre resultat. Det skall däremot sägas
att jag idag ligger med mer än 50% i Avanza Zero.Innan 2013 handlade jag i
depå och från 2013 har jag framfrallt handlat i ISK. Detta har till
effekt att jag har betalat 30% skatt på utdelningar direkt fram till 2013.
Naturligtvis har även detta påverkat utvecklingen negativt.En
frklaring till att jag gjorde ganska bra ifrån mig under 2011 var
frmodligen främst fr att jag kontinuerligt tillfrde nya pengar via sparande
under året och på så sätt kunde jag kpa en del aktier
till ett relativt sett bra pris.Under frra kan nog i princip hela skillnaden mot
index hänfras till mitt Matse-innehav. Det är ganska stort, omkring
10-15% av portfljen, och det har inte gått bra under frra året. Jag
är dock frhoppningsfull och tror att det kommer att hjälpa mig att
slå index under 2015. Apropå 2015 så tillhr jag
dysterkvistarna och tror nog att det kan komma att bli ett ganska dåligt
brsår under 2015, men jag har gärna fel och jag är inte vertygad
nog fr att sälja aktier och sätta i räntefond.Jag handlar idag
ganska annorlunda jämfrt med hur jag handlade fr ett par år sedan.
Idag är jag betydligt bättre på att låta "tulpanerna
växa och rensa bort ogräset", dvs ett innehav som utvecklas bra
låter jag vara kvar i portfljen (t ex Skanska och Industrivärden som
utvecklats fint) medan jag är bättre än vad jag var tidigare
på att släppa innehav som inte presterar som jag hoppats (t ex Etrion
och Enquest fr att nämna ett par). Naturligtvis kan jag bli mycket
bättre på detta och det återstår fortfarande att se om
Matse är plumpen i protokollen eller något som kan bidra positivt i
portfljen.Fr den som är intresserade av statistik så har fondbolagens
frening en del
statistik:http://www.fondbolagen.se/sv/Statistik--index/Index/Marknadsindex/SIXRX---aktuell-graf/

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2015/01/har-jag-leverarat-under-de-senaste-fem.html