torsdag 12 februari 2015

Är det läge för att ta en position i olja?

'Är det läge för att ta en position i olja?'

Jag har lovat mig själv att hålla mig borta från oljebolag.
Tidigare har jag varit inne i Lundin Petroleum, African Oil, Enquest, Statoil
och frmodligen någon mer. Med undantag fr Statoil så har samtliga
inhopp slutat i att jag har fått kalla ftter och sålt. Ingen succ
med andra ord, men heller ingen riktig käftsmäll. Statoil var
annorlunda. Anledningen till att jag kpte Statoil var, om jag minns helt
rätt, fr att jag trodde att det kunde vara en id att äga Statoil
när dem knoppade av bensinstationerna, Statoil Fuel and Retail. Det visade
sig att det var det och det hela blev en bra affär fr min del. Hur som
helst, eftersom jag har tyckt att det varit väldigt svårt att
frutspå hur oljebolagens framtid kan te sig så har jag valt sedan
ganska länge att investera i andra aktier.ven om jag ser en mängd
anledningar till att inte gå in i ett oljebolag så brjar jag bli
lite intresserad av att investera lite pengar i olja eller rättare sagt
certifikat eller liknande som fljer oljepriset. Det känns nämligen fr
mig som att oljepriset är väldigt pressat fr tillfället och att
det tids nog kommer att vara uppe en bit ver dagens nivåer. Jag kan inte
turerna kring OPEC bättre än mannen bakom detta
tradingcase:http://borsrum.handelsbanken.se/Borsflodet/Tradingcase/2014/Trading-Case---Olja/så
jag hänvisar till detta istället fr att återupprepa. Värt
att notera är att oljepriset fortsatt ner efter att tradingcaset
presenterades. (Det kan man tolka som att han egentligen inte är så
bra på att prognosticera framtiden fr oljepriset eller som att
sannolikheten fr ett uppsving är än strre nu. Jag lutar åt det
senare.)Fr de som inte känner till turerna så kan jag sammanfatta de
väldigt kort som att OPEC, som bland annat omfattar Saduiarabien,
frvånade de flesta när de bestämde sig fr att producera fr fullt
och inte hålla igen fr att hålla uppe priserna. Med strre
tillgång så fll priset, precis enligt skolboken.Det finns
säkert de som tycker att det är stor risk att spekulera i oljepriset
fr tillfället med tanke på de stora rrelserna på senare tid,
dvs hg volatilitet. Jag har alltid tyckt att volatilitet är ett knepigt
sätt att mäta risk. Istället så ser jag det som mindre
troligt att priset går ner mycket mer än dagens låga pris. Frr
eller senare så kommer Saudi med flera att ge upp sina ansträngningar
fr att hålla priset nere. Om man håller nere priset fr att gra livet
surt fr oljeproducenter i USA eller vad nu agendan än må vara
så kommer man frr eller senare att sluta med det och då kommer
priset att gå upp. Ett annat scenario skulle kunna vara att det blir
någon konflikt som drar upp oljepriset.Mitt trading-case just nu skulle
vara LONG OLJA H, ett certifkat från Handelsbanken utan
hävstång som nämns i länken ovan. Utvecklingen de tre
senaste åren finns presenterad ovan (klippt från Avanzas sida).Jag
skulle kunna tänka mig att kpa fr 45 SEK som den handlas i idag.
Målkursen skulle vara 60 SEK, dvs upp 33%, och stop-loss skulle jag
lägga på 39 SEK, dvs -13%. Investeringshorisonten skulle vara ett
år, dvs till slutet av 2015.Det är mjligt att jag hoppar på
detta själv, men eftersom jag inte har pengar som står beredda att
investeras så skulle jag behva gra mig av med något annat frst och
då blir det lite mer jobbigt att få tummarna loss. Dessutom ska jag
inte sticka under stol med att jag inte håller det fr osannolikt att
kursen kan gå ner ytterligare. Jag får helt enkelt tänka
på saken.Vad gäller riskspridning så skulle det vara en
poäng att ta en position som denna som inte direkt är avhängig
den svenska brsen.r det någon som har funderat i liknande banor? r det
någon som känner till ett bättre certifikat eller liknande om
man vill flja oljan utan hävstång?

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2015/01/ar-det-lage-for-att-ta-en-position-i.html