torsdag 12 februari 2015

Nytt räntespar och fler SHB

'Nytt räntespar och fler SHB'

Nu testar jag en ny modell fr räntesparandet, liknande den som jag
diskuterat tidigare här på bloggen.Jag har ppnat en ISK i vilken jag
kper räntefonder. Strre delen av kapitalet består av Spiltan
Räntefond Sverige, en mindre del består av Spiltan
Hgräntefond.Efter en tid får jag utvärdera avkastningen vs
schablonskatt och sparkonto med 30% skatt på räntan.Fr mitt
räntesparande har jag nu i lite olika kontoformer Skagen Krona, AMF
Räntefond Kort och Spiltan-fonderna. Jag hade en liten slant kvar i SEB
Short Bond C USD i en av mina kapitalfrsäkringar, som har gått upp ca
11% sedan mitt kp. Jag vågar inte spekulera i dollaruppgång
längre utan tar istället in SEB Fastighetsfond fr ett mindre belopp. I
framtiden skulle jag vilja kpa Hufvudstaden fr sina guldägg till centrala
fastigheter samt stabila direktavkastning, och kanske också Castellum fr
sin direktavkastning. Det är dock inte aktuellt med kp i enskilda aktier
på dessa nivåer. Därfr kper jag en fastighetsfond med blandad
kompott istället.SHB kom med sin rapport idag, och meddelade att de hjer
utdelningen från fregående år. Totalt blir det 17,5 kr varav
12,5 kr i ordinarie utdelning plus 5 kr i extra utdelning. Aktien gick ner
några procent i besvikelse ver rapporten och jag passade på att ka
med några stycken på kurs omkring 375 kr. Direktavkastningen
på kpet landar på 4,66%. Kpet kade mitt GAV med ljliga 30 kr per
aktie.Om dollarkursen håller i sig finns nu en chans att jag når
ungefär samma nivå som frra året när det gäller
utdelningarna. Att jag sålde hgutdelande Fortum och till viss del tagit in
mer modest utdelande Walmart och Coca Cola gr att det har varit svårt att
matcha 2014 på utdelningsfronten.//Finanskvinnan

Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/-qYPWNULkgE/nytt-rantespar-och-fler-shb.html