torsdag 12 februari 2015

Matse: Minskad försäljning under november jämfört med oktober

'Matse: Minskad försäljning under november jämfört med oktober'

Man kan naturligtvis ifrågasätta om det är vettigt att dra
slutsatser på månadsbasis, men i fallet med Matse så tycker
jag att det är motiverat att dra vissa slutsatser i ett så kort
perspektiv. November bjd nämligen inte på något nytt rekord och
jämfrt med månaden innan så minskade frsäljningen med
12,5%. Frra året var november en bättre månad än oktober
så det finns inget som ur den aspekten kan frklara nedgången i
frsäljningen. Det skall naturligtvis sägas i sammanhanget att oktober
var en rekordmånad och november var den nästbästa månaden
någonsin så jag inser att jag ställer hga krav. Nedan finns
månadsfrsäljningen fr 2014 så här långt.Anledningen
till att jag inte gillar att frsäljningen under november går ner
är att Matse måste växa snabbt fr att inte hamna på
efterkälken och om det visar sig att kunder väljer att handla via ICA
istället fr Matse så kommer jag att lämna skutan. Att dra
sådana slutsatser enbart på novembersiffran vore väl frhastat,
men om frsäljningen dalar från november till december utan
någon vettig frklaring då kanske jag lämnar.Det kanske finns de
som tycker att jag borde vara njd med tillväxttal på ver 100%, men
tillväxttalen från 2013 är inte fullt jämfrbara eftersom
man frra året bara sålde i Gteborg, medan man nu säljer i
Gteborg och Stockholm. Naturligtvis tar det tid att etablera sig på en ny
marknad så att man säljer dubbelt så mycket bara fr att man
finnspå två marknader är ingen självklarhet.Att man kommer
att landanågonstans runt 120-125MSEK i årsomsättning känns
inte som en hgoddsare nu när man efter tre kvartal liggerpå drygt 81
MSEK och efter attMat.se omsatt drygt 27 MSEK under oktober och november
(alltså inte koncernen som helhet utan bara Mat.se, vilket påverkar
något lite), dvs sammanlagt åtminstone 108 MSEK i skrivande
stund.Mankan också konstatera att man med råge kommer att gra sitt
bästa kvartalsresultat någonsin underinnevarande kvartal.Detta
låter naturligtvis bra, men ambitionerna är också hga och skall
man omsätta 600 MSEK under 2016 så måste man ligga i. Om man
landar på 125 MSEK och dubblar omsättningen två år i rad
så kommer man bara att komma upp i 500 MSEK fr 2016. Det räcker med
andra ord inte med dubblad omsättning utan man måste växa mer
än så.Jag tror att jag har skrivit det tidigare, men det måste
finnas en plan fr hur man skall växa ytterligare som ännu inte är
kommunicerad. Frmodligen kommer man att annonsera denna plan på
årsstämman. Det känns naturligt att tro att nästa marknad
skulle vara Malm, men jag är inte helt säker på att det blir
så.Ominte lagar och regler sätter käppar i hjulen så
skulle det vara intressant om man valde att satsa på Oslo, men
detkänns tyvärr inte troligt just på grund av lagar och regler.
Vi får sehelt enkelt.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2014/12/matse-minskad-forsaljning-under.html