torsdag 12 februari 2015

Matse: Pressat inför årsskiftet

'Matse: Pressat inför årsskiftet'

Om man tittar på utvecklingen av aktiekursen under året fr Matse
Holding så har det inte varit en munter historia. Bolaget introducerades i
slutet av april och har successivt dalat under året.Det känns inte
helt främmande att en och annan investerare som vill skatteplanera
väljer att sälja sina Matse innan året är slut. Själv
valde jag att sälja mina Nordea-aktier och kpte ytterligare Matse-aktier.
Anledningen till affären var faktiskt framfrallt att jag ville gra mig av
med mina Nordea-aktier. Innehavet var väl litet och jag gillar inte
bolagets exponering mot Ryssland. Eftersom jag tyckte att Matse fr 11 SEK och
under känns som ett ganska lockande tillfälle så valde jag att
hoppa på. Man kan naturligtvis fundera på om det är sunt att ha
mer än 10% av sin aktieportflj i Matse, men frmodligen så kommer jag
inte att ha det så länge. Min frhoppning är att kursen skall
repa sig efter årsskiftet. Det som skulle kunna ställa till det
är om december visar sig bli en riktigt dålig månad, men det
är en risk jag kan leva med.Det som jag ser som drivande i Matse efter
årsskiftet är att fokus på mat på nätet kommer att
ka, att säljtrycket pga av skatteskäl kommer att minska efter
årsskiftet, att det eventuellt kan komma en notering av Mathem som kan
gagna prissättningen på Matse, att det kommer att gras
fretagsfrvärv inom nischen, och så klart att Matse fortsätter
att visa fin tillväxt. ven om man kan dra väldigt
långtgående slutsatser om Q4-rapporten redan i samband med att
decembersiffran redovisas efter helgerna så kan det vara en och annan som
får upp gonen fr Matse i samband med denna delårsrapport.Jag
tänkte att jag skulle klämma hit några siffror vad gäller
hur jag ser på värderingen av ett bolag som Matse, men det får
bli en annan gång. Medjulfirare kallar.God Jul läsare!

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2014/12/matse-pressat-infor-arsskiftet.html