torsdag 12 februari 2015

Matse: Ett "me too"-bolag?

'Matse: Ett "me too"-bolag?'

Om jag skulle vara kritisk till Matse så skulle jag påstå att
det var ett "me too"-bolag, dvs ett bolag som egentligen inte har mer att
erbjuda än strre aktrer på samma marknad. I Matses fall skulle jag
vilja säga att Mathem är den ledande aktren och Matse "me
too"-bolaget.Man skulle säkert kunna hitta skillnader i butikens
utformning, val av tider fr hemleverans, utbud etc, men alla dessa skulle jag
vilja påstå är mindre skillnader. Det är mjligt att jag
har fel, men jag ser inga strre skillnader.En styrka som Matse har är att
man är duktig på e-handel. Många av dem som sitter i
ledningsgruppen verkar ha direkt erfarenhet av att bedriva e-handel sedan
tidigare och jag tror att de är duktiga på att generera trafik, bygga
bra sajter, bygga lsningar fr att hålla koll på vad kunder tittar
på när man är inne och trycker runt i butiken, etc. Verdane
Capital som är en av de stora ägarna bakom Mathem har också
erfarenhet av e-handel, men i egenskap av investerare. Verdane har byggt upp en
hel del bolag inom e-handel och några av dem skulle kunna kallas ledare
inom sina nischer, tex bythjul.com.Jag skulle gärna vilja veta vad Mat.se
har fr hårda konkurrensfrdelar jämfrt med Mathem. Det är mjligt
att de finns, men just nu är de inte helt tydliga fr mig.Trots allt
så kommer jag att ligga kvar med mina aktier. Marknaden växer
rejält och när man väl kommer att kunna erbjuda bättre
priser jämfrt med de fysiska butikerna så kan det komma ett riktigt
lyft. Det känns absolut som en framtidsnisch i mitt tycke.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2014/12/matse-ett-me-too-bolag.html