torsdag 12 februari 2015

Matse: Q3 landade på 29 MSEK, tillväxt 119% och kassaflöde -7MSEK

'Matse: Q3 landade på 29 MSEK, tillväxt 119% och kassaflöde -7MSEK'

Matse Holdings kvartalresultat är relativt ospännande i och med att
man redovisar omsättningfr Matse (dock ej Cold Cargo och Kokaihop) varje
månad. Det som var lite av en nyhet är kassafldet. Det var ganska
klart att det skulle vara negativt och i Q1-rapporten frsäkrade Måns
Danielsson att kassafldet fr Q1 var en bottennotering. Q2-resultatet är
bättre frvisso, men man gr av med en del pengar och det är mjligt att
det fanns de som hade hoppats på ett lite bättre kassaflde. Jag
är själv inte så orolig fr kassafldet i nuläget.Det finns
ett par andrasaker som jag lite oroar mig fr med Matse istället. En sak
är att man måste lägga en hel del pengar på marknadsfring
fr att inte frlora marknadsandelar. Det är klart och helt rätt i mitt
tycke, men problemet som jag ser det är att man inte alls har samma muskler
som Mathem och definitivt inte samma muskler som ICA. Man skriver i
kvartalsrapporten att Matse gynnas av att ICA har brjat med näthandel
eftersom detta kommer att växa marknaden. Att marknaden växer är
frvisso bra, men om det får till fljd att Matse blir en marginalspelare
så är det intealls bra.ICA har ett antal frdelar som inte Matse har.
Fr det frsta så kommer man att kunna hämta i butik. Fr min del spelar
en sådan sak roll. Det är ingen strre sak att svänga frbi och
hämta upp veckohandlingen på vägen hem från jobbet eller i
samband med att man gr något annat ärende. Samtidigt så tycker
jag inte om att vara bunden att vara hemma vissa tider. Jag vill inte tacka nej
till saker fr att jag väntar på matkassar. Att hämta i butik
tror jag kommer att vara en frdel fr ICA.En annan frdel som ICA har är att
de kommer att kunna locka ver kunder som idag kanske har vervägt att handla
på Matse eller Mathem, men som konstaterar att det är fr dyrt. I
vår familj äter vi exempelvis mycket äpplen. När
äpplen kostar 5 kr/styck, vilket (om jag gissar vikten på ett
äpple någorlunda rätt) br motsvara ett kilopris ver 30 kr/kg,
såär det en sak som får mig att avstå. ICA kommer,
frmodar jag, att använda samma priser som man har i butik och då
kommer äpplepriserna troligtvis att ligga runt 20 kr/kg. Priset på
äpplen är ett exempel och kanske bara gäller mig, men jag tror
att andra har precis som jag kollat priser på några få varor
och kommit fram till att det inte är tillräckligt konkurrenskraftiga
priser.Jag är du dock aktieägare i Matse, och jag brukar att vara
ganska snabb att gra mig av med aktier som jag inte tror på, så
visst ser jag även frdelar. Prisargumentet kan man så klart även
vända till Matses frdel. Man har idag kunnat visa imponerande tillväxt
trots att man inte kan mäta sig med stormarknadernas priser. Priser
går alltid att sänka och när man väl har fått upp
volymerna så kommer man att kunna konkurrera även med pris. Man har
frdelen gentemot ICA att varorna ska inte frst packas upp på en hylla fr
att sedan packas ner i påse, utan kan gå raka vägen till
påsen. Tesco som har en hel del näthandel brjade precis som ICA, men
har nu även s k dark rooms (anläggningar där man packar matkassar
enbart till näthandlarna). Det är mjligt att ICA kommer att gå i
Tescosfotspår.En annan nackdel ICA har är att nätet är nytt
fr dem. Deras modell byggeri mångt och mycket på att kunder skall
komma till butiken med idn att man skall kpa vissa relativt billiga basvaror
(mjlk, frukt etc) med låg marginal fr ICA, men gra ett och annat spontankp
med hg marginal fr ICA(presentpapper etc), som totalt gr att ICA gr en OK
affär på dig. På nätet kan man graprecis samma sak, men
nätet är nytt fr ICAoch det tror jag att man vet om. Kan man inte bara
anställa någon som är bra pånäthandel? Jo, det kan
manoch det tror jag att man redan har gjort, men när en stor organisation
ska ställa om så är det inte helt enkelt trots att man har
kompetensen. Det finns även en hel del indikationer att ICA ser sina
butiker som centrala även i fortsättningen. Man har kpt Apoteket
Hjärtat och man har skrivit samarbetsavtal med Starbucks. Det skall bli en
upplevelse att gå att handla. (Starbucks har jag personligen svårt
att frstå tjusningen med. Dussincafer med verstora verprisade bakverk
känns som gårdagens nyheter. Det är mjligt att det finns en hel
del som kommer att prova fr att de har hrt talas om Starbucks, men jag har
svårt att se att det samarbetet blir en hit. Naturligtvis kan jag ha fel
och jag inser själv att jag inte alls är typkonsumenten.)Jag ser
även ett värde i Matsegenom attbolaget kan varaen intressant
uppkpskandidat.Man kan naturligtvis argumentera attingen skulle hosta uppde
pengar somkrävs fr att storägarna skulle släppa bolaget. Det
är fmodligen sant i nuläget, men om Matse brjar tappa mark så
tror jag att det finns en plan Bsom är att manskall sälja bolaget till
någon som vill in pånäthandelnsscenen fr mat i Sverige.
Jagkänner migrätt säker på att det finns intressenter
somkan tänka sig att betala ganska bra fr att få in en fot (eftersom
alternativet att bygga upp en verksamhet från grunden kommer att ta fr
lång tid). Vi är inte där än, men om marknaden visar finfin
tillväxt och Matse visar fin tillväxtoch att kursenstår och
hackar på dagens nivåerdåkan detta bli ett alternativ.
Matsehar själv skrivit att det är viktigt att vara stor (om det t o
mkanske var strst) fr att kunna lyckas med näthandel så jag tror att
manär varse problemet.Ett uppkp ser jag alltsåegentligen mer
somnågot somreducerar nedsidan fr kursen.Det varännu en gång
osorterade tankar om Matse. Många av dem harsäkert dryftats tidigare.
Kommentera gärnavad du tror om Matse.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2014/11/matse-q3-landade-pa-29-msek-tillvaxt.html