torsdag 12 februari 2015

Matse: Andras tankar om Matse och olinemarknaden för mat

'Matse: Andras tankar om Matse och olinemarknaden för mat'

En intressant spin-off av ICAs kapitalmarknadsdagar är att näthandeln
fr mat nämnts i lite olika sammanhang. De kommentarer som jag har hrt
skulle jag vilja sammanfatta i fljande (naturligtvis skall detta ses i ljuset av
att jag är aktieägare i Matse och lätt faller fr de positiva
tongångarna):- Man ser en potential fr näthandel inom
livsmedelsbranschenAtt näthandeln fr mat kommer att växa ser jag som
mer eller mindre självklart. Det är prispress inom segmentet och
dagens upplägg med fysiska butiker är ondigt arbetskrävande och
därmed kommer morgondagens billigaste matkasse att hittas på
nätet. Lägg därtill att en näthandel skulle kunna ge olika
priser beroende på hur lång tid i frväg du lägger din
order. Alla som har någon som helst erfarenhet av inkp och logistik tror
jag ser mjligheterna. Eftersom ganska få kunder dessutom frmodligen utan
speciellt mycket knussel skulle kunna tänka sig att betala fr varorna vid
beställandet så kan lnsamheten ytterligare bättras på. Om
man vill betala mot faktura finns dessutom Klarna m fl som gärna hoppar
på tåget fr att ordna den saken (i utbyte mot eventuella lån
till de som inte kan betala). Jag känner att jag har sagt allt detta
tidigare, men att näthandeln kommer att växa ser jag som hgst
sannolikt.- ICAs upplägg fr näthandel kan komma att bli
besvärligt eftersom många av butikerna inte ägs av ICA direkt
utan drivs av franchisetagare (eller "retailers" som ICA-gruppen verkar vilja
kalla dem)Detta blev ganska uppenbart under frågestunden i samband med
online-delen under kapitalmarknadsdagen att man inte riktigt vet hur man skall
få till en vettig e-handelslsning fr fretaget som helhet (kolla
kommentaren till frra inlägget fr att hitta en länk till webcasten).
Franchisetagarna (i brist på bättre namn som kallar jag dem det) som
hittills varit med i frsket har på egen hand fått sätta priser,
avgjort om man skall kunna hämta i butik eller ha mjlighet att få
varorna hemkrda etc, vilket om jag frstod saken rätt verkar vara hur man
ser att det även skall fungera i framtiden.Efter att man sagt att
ICA-butikerna själva skulle sätta priser mm så var det
någon i publiken som undrade om man inte trodde att det fanns risk fr
priskrig i storstadsregionerna där flera ICA-butiker skulle kunna leverera
till en viss kund. Klart relevant fråga. Liv Forshaug, som presenterade,
menade att det naturligtvis fanns en risk fr att det skulle bli lite "shopping
around", men att hon trodde att man skulle vara trogen "sin" ICA-butik. Jag tror
att man har en vertro på lojaliteten hos sina kunder och jag skule
definitivt inte betala mer fr att få exakt samma varor från en
speciell ICA-butik. Det är nog väldigt få kunder som skulle gra
det och de som gr det är kunderna som har fr vana att komma tillbaka och
klaga.Här är några länkar till intressant information till
alla som delar mitt intresse:Brspanelen (Avanzavideo med kp- och säljtips)
diskuterade ICA och Axfood i senaste avsnittet:Brspanelen december
2014https://www.avanza.se/kundaktiviteter/borspanelen.htmlI senaste
poddavsnittet diskuterades också mat på nätet och tydligen
ägde en av programledaren en liten chanspost.STOCKholmsbrsen avsnitt
6https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/12/11/stockholmsborsen-avsnitt-6.html

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2014/12/matse-andras-tankar-om-matse-och.html