torsdag 12 februari 2015

Matse: Decembersiffra och kursuppgång

'Matse: Decembersiffra och kursuppgång'

I morse när jag vaknade hade decembersiffran landat i mailen och det var
rolig läsning, som det har varit den senaste tiden. Frsäljningen fr
december landade på 12, 4 MSEK och fr Q4 som helhet så landar
omsättningen från Mat.se på strax under 40 MSEK, vilket inte
är dåligt. Frmodligen kommer omsättningen som helhet att ligga
på drygt 41 MSEK (inräknat bidragen från Kokaihop och Cold
Cargo).Om man skall välja att vara negativ istället så har
tyvärr omsättningen minskat två månader i rad. OM man
istället tittar på utvecklingen per leveransdag har denna minskat
från 143% i oktober till 121% i november och nu i december till 114%. Man
ska alltid vara frsiktig att dra fr stora slutsatser i ett allt fr kort
perspektiv, men det är ett race som pågår och det är kamp
om marknadsandelar. Det blir om inte annat väldigt tydligt när man
tittar på konkurrenten Mathem. Om jag är rättinformerad så
tog man in 120 MSEK under frra året och man ser Mathem-reklam både i
TV och på nätet. Från min horisont är det tydligt att man
prioriterar marknadsandelar hgre än vinst och jag tror att det är helt
rätt just nu. Min oro är att Matse visst drar nytta av Mathems, ICAs
och Coops onlinesatsningar (om inte annat genom att Coop gjorde reklam via Koka
ihop fr sin onlinehandel) genom att marknaden som helhet växer, men genom
att inte finnas med på samma sätt i bruset så riskerar man att
frlora marknadsandelar.Man kan leka med tanken att Mat.se skulle gra en
nyemission. En effekt av en nyemission skulle vara att ledningsgruppen skulle
få en mindre del av kakan. Idag sitter ledningsgruppen på omkring en
miljon aktier var och tillsammans ungefär 30% av bolaget. Naturligtvis
skulle man kunna gra en nyemission så att de omfattas, men om de inte
sitter på ganska rejäla frmgenheter så skulle de inte kunna
teckna fullt ut. Jag gissar att ledningsgruppen inte är så frtjusta i
tanken på att bli utspädda och jag tror även att de skulle se en
nyemission som ett misslyckande. Det är naturligtvis bara spekulationer
från min sida.När man ändå pratar om ägande så
finns det en ägare frutom familjen Mattson (Gavia Food Holding AB) och
ledningsgruppen (Namaste Holding AB) som har mer än 10%, nämligen en
okänd ägare som sitter på 12%. Jag har lekt med tanken på
att detta skulle kunna vara Bergendahlgruppen och eventuellt så skulle de
kunna vara intresserade av att ka denna andel, men att ha en leverantr som
storägare känns inte idealiskt och på många sätt hade
det varit en bättre id att de i så fall kpre loss hela bolaget. Det
kommer dock frmodligen att kräva mer pengar än vad de är beredda
att satsa. terigen så handlar det om lsa spekulationer från min
sida. Det skulle dock vara intressant att veta vem som sitter på
12%-innehavet.En annan sak som skulle vara intressant att veta är vad man
planerar att gra fr att lyfta omsättningen från 12-15 MSEK som har
taktat på det senaste kvartalet. Nästa steg borde vara att krossa 20
MSEK-intervallen, men frågan är om man gr det utan att gå in
på en ny geografisk marknad eller genom att lansera någon ny form av
tjänst, tex Sveriges billigaste torrvarumatkasse på nätet. Jag
tänker mig att man plockar ihop en matkasse med spaghetti, krossade tomater
(som frvisso är en konserv), ris, corn flakes, havregryn etc och pressar
priset ordentligt. Måns, VD, får ringa Lantmännen och få
med dem på tåget. Det har varit lite fr lite av "innovationer"
från Matse tycker jag, men jag hoppas på mer av den varan under
2015.Om en bra decembersiffra eller något annat har drivit upp kursen
något idag låter jag vara osagt, men som aktieägare, som inte
hade tänkt ka, så tycker jag naturligtvis att det är kul att
handeln sker kring 12 SEK och inte vid 11 SEK. Fr var det är värt
så verkar det som att Avanza har nettosålt och att Nordea,
Handelsbanken och Nordnet fyller på, men som vanligt så handlar det
om väldigt små poster.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2015/01/matse-decembersiffra-och-kursuppgang.html