torsdag 12 februari 2015

Årsbokslut 2014

'Årsbokslut 2014'

Här kommer mitt årsbokslut fr 2014. Jag har i vanlig ordning
räknat ner brsdagarna tills det stod klart hur året gått, inte
minst med tanke på mitt st000000ra sparmål per sista december.ret
som passerat har varit ett riktigt kanonår!Under året fick jag nya
ansvarsområden på jobbet och hjde min ln med några tusenlappar
i månaden. Jag har också flyttat till en ny (dyrare) lägenhet
och träffat många fantastiska människor. ret har varit så
bra att jag delvis har glmt bort mina sparambitioner, och istället har
lyxkonsumerat både en och annan pryl och även dyr flytthjälp.
Jag återkommer till vad det medfrt fr sparandet. Någon dyrare resa
eller annan upplevelse har däremot inte konsumerats under året.
Ironiskt nog var 2014 året då jag testade att ha en
snålmånad (och levde på 50 kr konsumtion per dag) vilket
snarare borde ha boostat sparandet under året. Så blev inte
fallet.Repris från fregående årsbokslut: Fr er som är
nyfikna på vad jag jobbar med så är jag ju så pass anonym
att jag inte vill säga det. Men mitt bästa tips fr er som står
infr ett utbildningsval är att gra noggrann research på lneläget
och arbetsmarknaden innan ni gr valet. I mitt fall hade jag flera tänkbara
yrkesroller att plugga till, som alla låg inom mina intresseområden.
Av dessa valde jag den utbildning som i frlängningen hade bäst
lneläge.Under 2014 har det varit val, vi har fått ett regeringsskifte
med en efterfljande budgetkris. SCA:s flygvanor har varit på tapeten. Vi
fick nollränta, vilket skapade stora problem att välja sparform fr
mina säkra placeringar. Jag har skaffat Twitter och strax ver 2 000 fljare
har rasslat in sedan dess. Huvudanledningen till att jag skaffade ett
Twitter-konto fr bloggen var fr vrigt att kunna ställa frågor till
briljanta #Sparpodden, som jag upptäckte under året, trots att den
startades under 2013.Jag har sparat 90 457 kr i år. Sparsumman understiger
mitt sparmål fr året (som var 173 000 kr) och utgr futtiga 23% av
min nettoinkomst. Sparkvoten är rekordlåg fr min del, även om
90k i sig inte är något dåligt belopp. I reda pengar har jag
konsumerat ca 100 000 kr mer än vad jag budgeterat fr. Till nästa
år blir det skärpning! I sparsumman ingår också
utdelningarna vilka har återinvesterats. Ungefär 67% av nysparandet
har gått in i säkra placeringar och 33% till aktier under året.
Jag är njd med den andel som investerats i aktier och tycker jag har
lyckats hålla mig ganska bra från dyra kpkurser. Scania och Fortum
har helt avvecklats under året, något som är relativt
sällsynt fr min del eftersom jag kper fr att behålla. Fortums
Rysslands-exponering och frsäljning av elnät blev dock fr mycket.
Scania blev utkpta och var i vrigt fr konjunkturberoende fr min
smak.Tillgångarna var vid frra årets slut värda 832 877 kr och
vid detta årets slut 1 036 601 kr. Jag nådde fr tredje året i
rad mitt delmål fr tillgångarna vilket denna gång innebar 1
000 000 kr! Det symboliska miljonmålet. Målet fr eget kapital
(tillgångar minus skulder) var 900 000 kr och även det målet
klarade jag med ett eget kapital på 936 624 kr.Utvecklingen fr samtliga
tillgångar (medräknat räntespar) under året var 13,60%. Om
jag räknar in utdelningarna så var den totala utvecklingen 15,84%.
Trots att jag har nästan 50% i ränteplaceringar så har jag
slagit OMXSPI som stannade på +11,86% fr 2014. Detta har jag framfrallt
Axfood och den stärkta US-dollarn att tacka fr. Inkomst av kapital
såsom utdelningar under året var ca 18 690 kr och kapitalkostnader
var ca 6 170 kr (skatt och courtage).Utvecklingen fr mina aktier syns nedan
(bild från Avanzas jämfrelsetjänst).Min PPM har gått upp
4% under året. Jag har fortfarande 75% ränta och 25% aktiefond.Mina
nyårslften fr 2014 och deras utfall:* Spara minst 173 000 kr - ej
avklarat! Jag har misslyckats brutalt på denna punkt.* Lära mig spela
golf - avklarat! * Flexa med den månatliga amorteringen till CSN så
att jag antingen kan extraamortera eller spara pengarna i slutet av året
beroende på hur nära sparmålet "miljonen" jag är -
avklarat! * Hja lnen med minst 6% - avklarat och verträffat med råge!
* Fortsätta med träning och cykling - avklarat! Jag har cyklat hela
sommaren och tränat i snitt 2,3 gånger i veckan på gym.*
Cykelsemester - ej avklarat! Varfr får jag aldrig komma iväg på
cykelsemester? Det är ett mysterium.2015 vill jag spara minst 200 000 kr,
bibehålla den flexibla amorteringen på CSN-lånet, hja lnen
minst 15%, fortsätta trivas och utvecklas på jobbet, bli bättre
på golf, åka på cykelsemester, ha en ordentlig
semesterledighet, fortsätta med träning och cykling samt åka
på min efterlängtade cykelsemester.Ett stort tack till alla nya och
gamla läsare fr året som gått! Jag hoppas att ni får en
underbar nyårsafton.//Finanskvinnan

Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/hordjXZcz70/arsbokslut-2014.html