tisdag 18 augusti 2015

Skanska ny i portföljen

'Skanska ny i portföljen'

Igår kpte jag på mig lite Skanska efter rapporten. Skanska är
klassat som ganska osäkert fr tillfället med ganska stor exponering
mot konjunkturen, vilket gett aktien en attraktiv värdering. På
rullande 12 månaders är P/E-talet efter den här rapporten
så lågt som 5,6, vilket dock påverkas av en frsäljning av
en motorväg fr hela 4,5 miljarder - nära halva frra årsvinsten.
Skulle man räkna bort den frsäljningen helt så är P/E-talet
ungefär 13 enligt mina beräkningar.Skanska är också en fin
utdelningsaktie. Frra året delades ut 5,75 + 6,25, extrautdelningen
franledd av frsäljningen av den motorväg som jag nämnde i frsta
stycket. ret innan delade dom ut 5,25 +1,00 och ytterligare ett år
tillbaka, globala krisåret 2008, var utdelningen 5,25. Innan dess hade den
varit hgre i tre år, så en utdelningen på drygt fem kronor per
aktie känns definitivt uthållig. Inte så pjåkigt fr en
aktie jag kpte fr 106,50 per styck - en årlig direktavkastning på
kring 5 % exklusive extrautdelningar är alltså fullt rimlig.Skanska
ger mig också lite exponering mot bygg- och fastighetsbranschen. r inte
helt säker på att det är bra i dagsläget, men det är i
alla fall något jag inte har sen tidigare. Får världens alla
länder ordning på sina ekonomier är det definitivt bra, men
på kort sikt är det som sagt ganska osäkert läge. Men
därav den fina värderingen... Skanska tycks ändå ha
rätt bra kostnadskontroll, begränsad skuldsättning och bra
position på marknaden, vilket gr risken mindre än hos
Stockholmsbrsens vriga byggbolag.

Nytt inlägg
http://www.diversifierad.se/2011/07/skanska-ny-i-portfoljen.html