tisdag 18 augusti 2015

2011 i hårda tal

'2011 i hårda tal'

Jag fljer upp min ekonomi i tre ben. Räntebärande, Aktier och Reala
tillgångar.Räntebärande är alla pengar jag har på
mina olika bankkonton samt i räntefonder. Här ska även alla
lån utver bolån, d.v.s. sådana lån som jag avråder
från, dras av. ven eventuellt billån! Mjligen kan du avstå att
ta med ditt studielån och istället se det som en lpande
kostnad...Aktier är alla pengar jag har i aktier och i aktiefonder.Reala
tillgångar är kpeskillingen på mitt hus minus kvarvarande
bolån. Det skulle egentligen vara mer korrekt att lägga bolånet
som räntebärande skuld, men då får benen så
knäppa proportioner så jag har valt att gra så här
istället.När jag nu stämt av benen vid slutet av 2011 gr jag som
frra året och jämfr dom med ingångsvärdet. Resultatet blev
ganska tydligt - jag har blivit mycket mer frsiktig!Räntebärande:
+71,7 (-3,6) %Aktier: -18,5 (+2,9) %Reala tillgångar: +3,6 (+11,7) %Totalt
sett har ekonomin kat med 6,9 %, jämfrt med 7 % frra året.
Anledningen till att det inte ser bättre ut det här året är
att vi dränerat om fr närmare 120' kronor. Visst hade det gått
att argumentera fr att det är värdekande och jag borde flyttat dom
pengarna från kontot till husets värde, men jag har hela tiden valt
att låta huset vara bokfrt till vad vi kpte det fr... och fortsätter
med det!Vad gäller aktiebenets negativa utveckling beror det dels på
jag åter är en nettosäljare under året, dels på att
brsen ju gått ner. Av värdet på årets transaktioner
är 55 % sälj och 45 % kp, faktiskt precis samma frdelning som frra
året. Frsäljningarna har gjorts fr att minska exponeringen mot
aktiemarknaden, dels på grund av det osäkra läget, dels fr att
vi behver pengar till huset. Utver dräneringen som gjorts står
nämligen ett nytt badrum på nskelistan också. Storleken
på aktiebenet är nu 34,1 % av reala benet, jämfrt med 43,4 % fr
ett år sedan - ett medvetet val alltså.Anledningen till att det
reala benet inte kat mer än några enstaka procent är att vi tog
pengar från huskontot fr halva dräneringen. Annarsflyttarvi minst 5'
per månad till huskontot. 5' per månad blir ju 60' på ett
år, och halva dräneringen blir ju också 60' så det tog
liksom ut varandra... Lite extra har vi dock lyckats peta in som du kan se!
Vidare har vi med nya taxeringsvärdet bara en belåning på 10 %
ver taxeringsvärdet, vilket inte känns speciellt ansträngt
(enligt mäklarstatistik är k/t-värdet i kommunen drygt 1,5).
På lite sikt ska dock lånebeloppet ner under taxeringsvärdet,
men det är ingen brådska med det.Avslutningsvis kan jag säga att
jag är ganska njd med att trots dränering och dålig brs vara
på plus fr året. Hoppas vi lyckas med det under 2012 också,
när badrummet ska renoveras. Vi har hunnit ta in lite offerter och det
tycks hamna på mellan 150'-200', beroende på vad vi väljer fr
kakel och inredning... nackdelen med att ha stort badrum.

Nytt inlägg
http://www.diversifierad.se/2012/01/2011-i-harda-tal.html