tisdag 18 augusti 2015

Schemalagt inlägg: Så trodde jag att jag skulle agera om börsen gick ner 15%

'Schemalagt inlägg: Så trodde jag att jag skulle agera om börsen gick ner
15%'

Fr en månad sedan skrev jag ett blogginlägg med en utmaning.
Utmaningen bestod i att låtsas att brsen gick ner från 29 juni till
29 juli, och att beskriva hur jag skulle agera. Detta inlägg är
skrivet 29 juni och schemalagt att publiceras 29 juli, fr uppfljning.Scenariot
var att brsen den senaste månaden har gått ner 15%. Det vill
säga att OMXSPI onsdag den 29 juli 2015 står på 433,19.Hur tror
du att du har agerat under månaden som gått?Jag tror att jag har kpt
aktier fr strre delen av månadssparandet både fr junilnens sparande
och julilnens sparande. Junilnen hade jag redan planerat att avsätta 14 000
kr till aktier utav innan brsen vände nedåt, och julilnen
fortsätter jag på samma spår med. Det är frmodligen fr
tidigt att brja kpa mycket aktier men jag är fr otålig fr att
vänta längre. Jag går dock inte all in utan avsätter 2 500
kr i månaden till ränta, som eventuellt kan fras ver till aktier
senare.Hur mycket har din egen portflj gått ner i procent och i kronor
under månaden, tror du?Jag väntar mig inget mindre än att mina
aktier går ner motsvarande index. Dock har jag en hel del i USA-aktier som
brjade dippa tidigare än Sverige. Jag utgår från att hela
aktieportfljen trots detta går back 15%.Aktieportfljen var den 29 juni
värd ca 620 000 kr och de totala tillgångarna var värda ca 1 143
000 kr.Den 29 juli tror jag att aktierna är värda ca 527 000 kr och de
totala tillgångarna ca 1 050 000 kr. En värdeminskning på ca 93
000 kr, eller 8,86%.Hur tror du att brsen kommer rra sig kommande
månader?Grexitkaoset i slutet av juni 2015 kan antingen innebära en
dipp på ett par månader, eller inleda en mer långvarig
nedgång som varar ett par år. Jag tror på en mer
långvarit nedgång. Jag kan givetvis mycket väl ha fel. Det har
hänt frr.Och hur agerar du framåt?Jag fortsätter kpa varje
månad om brsen går nedåt. Om brsen vänder uppåt
så viktar jag tillbaka månadssparandet till mestadels
räntefonder.UPDATEBrsen fortsatte svaja en tid men lugnade sig snabbt och
raketrusade uppåt. OMXSPI är idag på 524,74, en uppgång
med 21% på en månad. Härligt fr mig just fr tillfället. Vi
får väl se hur det går framver. Jag kpte aktier fr strax ver 15
000 kr i juni och fr ca 2 500 kr nu i juli. Det blev så dyrt nu i juli,
tyckte jag.Mina tillgångar är idag värda totalt 1 213 110 kr
varav aktierna är värda 675 428 kr.//Finanskvinnan

Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/Kljnv-BKxkI/schemalagt-inlagg-sa-trodde-jag-att-jag.html