tisdag 18 augusti 2015

Portföljfördelning

'Portföljfördelning'

Då har det gått ett år sen senaste frdelningsredovisningen
igen. Den här gången har Investor och Orc lämnat portfljen, och
innehavet i SCA har halverats. Ny i portfljen är Ratos och kning har gjorts
i Orexo.Då frsäljningarna är strre än tillskotten så
har i princip alla aktier kat sin andel. Undantaget är SCA, frstås,
eftersom jag halverat mitt innehav där. Aktien gick dock väldigt
starkt innan jag sålde och en anledning till minskningen var att den hade
tagit fr stor andel av portfljen. Fr ett år sen var SCA 19,1 % av
portfljen, nu 14,4 %. När jag sålde var vikten en bra bit ver 20
%.Riktigt svagt har Fortum gått, i spåren av rasande elpris och den
nyuppblommade kärnkraftsdebatten. Frdelningen har frvisso gått upp
från 8,8 % till 9,1 %, men det är klart mindre än vad den borde
ha kat av hänsyn till den krympta portfljen. ven SKF har gått
sämre än snittet, i spåren av vinstvarningen i frra
månaden. I och med att SKF är strst i portfljen nu mera så
är det ju lite tråkigt räknat i pengar, men samtidigt rätt
sknt att den inte sväller upp så jag måste korrigera
frdelningen. ;-)Frsäljning av Orc på påtvingad då bolaget
kptes upp. Det var ett bra bud med tanke på bolagets tråkiga
utveckling efter frvärvet av Neonet och jag hade redan innan budet kom
varit inne på att sälja. Frsäljningen av Investor var mest att
jag helt enkelt trttnade på aktien. Den är riktigt tråkig, och
utvecklingen var lika tråkig... Nu har frvisso direktavkastningen kommit
upp till skaplig nivå, men mer på grund av att aktien fallit än
att avkastningen kat.Nytillskottet Ratos har inte varit någon vidare
affär än så länge. Hittills ligger jag minus 21 %, fast har
då fått en saftig utdelning på 8 %... Så kunde varit
värre. Den kning i Orexo som gjordes fr en knapp månad sen är
hittills lyckad. kningen gjordes efter ett kraftigt lyft men lyftet har fortsatt
vilket gr att jag nu är nästan på plus-minus-noll i aktien -
där jag fr bara en månad sen var minus nära 40 %.Relaterade
artiklar:Drygt halvvägs,Halverat SCA,kat i Orexo

Nytt inlägg
http://www.diversifierad.se/2012/07/portfoljfordelning.html