tisdag 18 augusti 2015

Halverat SCA

'Halverat SCA'

Idag halverade jag mitt innehav i SCA. Aktien har sedan länge varit den
klart strsta i portfljen och fungerat som en stabil och trygg grund. I somras
var SKF på god väg ifatt, men sen dess har aktierna gått
åt olika håll och SCA var nu väl tung i portfljen igen, med
drygt 20 % av värdet. SCA:s direktavkastning har också fått en
trn i och med finanskrisen. Fr 2008 var det frsta årets i SCA:s historia
som utdelningen sänktes, och än är den inte tillbaka där den
brjade... vilket ger en direktavkastning på under 4 % i
dagsläget.Huvudanledningen till att jag säljer är dock
skatteteknisk. Sen frsäljningen av Investor tidigare i år har jag
legat med en sammanlagd frlust fr helåret och eftersom skattesystemet
är format som det är så behvde jag ha någon vinst att
kvitta emot innan årsskiftet. Du får nämligen bara gra avdrag
fr 70 % av underskott, men kan kvitta det till 100 % mot en vinst... När
jag satt och tittade på vilka latenta vinster jag satt med fll beslutet
att minska i SCA var det bästa att gra. Aktien har gått bra på
sistone vilket dragit upp P/E-talet närmare 13, samtidigt som
direktavkastningen sjunkit - och den var som sagt också verlägset
strst i portfljen.Fr en gångs lyckades jag rätt hyfsat med den
kortsiktiga timingen, och sålde nära dagshgsta. Min kurs blev 102,90
och dagshgsta (hittills) är 103,10. Fr tillfället är den nere i
101,90.Efter årsskiftet blir det frmodligen också ett ISK fr mig,
och vid en eventuell flytt dit så skulle ju vinsten ha realiserats
ändå - så bra att passa på när den gr lite nytta
också! Någon som vet om det är okej att ha aktier av samma slag
i både vanlig depå och ISK samtidigt frresten?

Nytt inlägg
http://www.diversifierad.se/2011/12/halverat-sca.html