tisdag 18 augusti 2015

Herrejösses!

'Herrejösses!'

Den 22:a juli i år var ett ganska illa valt datum att bli "fullinvesterad"
på, vilket jag meddelade att jag blev i inlägget Aktiefdelning.
Fullinvesterad betydde dock inte att jag investerade allt jag hade i aktier,
utan att dom sista pengarna som var tänkta fr "aktiebenet" investerades.
Som framgår om man läser inlägget ordentligt så kpte jag
alltså aktier fr dom sista av pengarna som jag fick loss från min
frsäljning av Danske Bank ett par månader tidigare. Hur som helst,
det hade varit betydligt trevligare att ha pengarna kvar på kontot med
facit i hand!Bolaget jag kpte, Skanska, värderades frvisso upp något
dagarna efter och jag hade kunnat komma ur med en nätt vinst om jag
sålt då - men jag investerar ju långsiktigt så det var
inte direkt aktuellt. Sen kom raset. Hittills är jag back ungefär 15 %
och imorgon finns det en uppenbar risk att det blir betydligt mer. Dom helgppna
brserna har rasat efter att USA:s kreditbetyg sänkts fr frsta gången
i världshistorien, samt fortfarande är under lupp fr ytterligare
sänkning. Dessutom har visst läget i Italien kommit upp på
tapeten igen. En sättning på 5 %, och frmodligen ännu mer fr ett
konjunkturkänsligt bolag som Skanska, är därfr tämligen
trolig. Jag tror dock fortfarande på bolaget, men det hade ju varit
trevligt att få 20 % fler aktier till samma pris...Vissa menar dock att
frra veckans ras i mångt och mycket handlade om just dom här
frågorna, att det låg i korten att betyget skulle sänkas. Dom
helgppna brserna har ju dock sjunkit en hel del, så helt inräknat kan
det väl knappast vara?Idag bestämde jag mig frresten fr att sälja
av hela min USA-fond, SPP Aktieindex USA. Måhända är det fr
sent, men jag har tappat tron på att landet kommer gå bättre
än omvärlden de närmsta åren. Det finns också en
uppenbar risk att dollarn tappar mark när valutahandeln går
igång igen i natt - och att den kommer fortsätta utfr under en tid
framver då många fonder som kräver obligationer med hgsta
kreditrating kommer bli tvungna att lämna de amerikanska
statsobligationerna.Jag behåller dock mina globalfonder, så jag
kommer inte tappa exponeringen mot USA helt...

Nytt inlägg
http://www.diversifierad.se/2011/08/herrejosses.html