tisdag 18 augusti 2015

Aktiefördelning

'Aktiefördelning'

Nu är det ganska precis ett år sen jag senast publicerade frdelningen
i min aktieportflj. Sen igår är jag även fullinvesterad igen,
efter att ha haft lite pengar vid sidlinjen ett tag. Dags fr en uppdatering med
andra ord! Den här gången har det hänt betydligt mer än
senast. Två bolag har lämnat portfljen och två har tillkommit.
Utver det har jag också gjort en pytteliten kning i mitt i särklass
minsta innehav då jag tecknade deras nyemission.ExitsDom som frsvunnit ur
portfljen är i tur och ordning Husqvarna och Danske Bank. Husqvarna gjorde
mig besviken en gång fr mycket med sina dåliga rapporter (det kom
frresten en ny här om dagen... gtt att inte längre äga aktien
då) och Danske åkte ut i samband med den nyemission jag inte ville
teckna. Ville jag inte teckna deras nyemission kändes det som om jag inte
heller borde äga aktien, därfr åkte den ut. Jag är dock
fortfarande en njd kund hos banken och jag utesluter inte att jag går in i
aktien igen så småningom.Mer i separata inlägg, Husqvarna
lämnar portfljen ochDanske Bank lämnar portfljen.Nya
investeringarPengarna från Husqvarna-frsäljningen
återinvesterades inte. Dom stoppades istället undan på
sparkontot och ligger där än idag. Pengarna från Danske skulle
dock återinvesteras. Det frsta jag kpte var en liten post i Hafslund, ett
norskt kraftbolag med primärt vattenkraft i ägorna - något som
kändes lämpligt efter Fukushima-katastrofen. Dom har också ett
stort innehav i solcellstillverkaren REC vilket ger lite krydda. Igår
användes så dom sista pengarna från frsäljningen fr att
kpa lite Skanska, en hgutdelande aktie som kommer att lyfta om konjunkturen tar
fart igen. terstår att se om så blir fallet, men jag bedmer det som
sannolikt att utdelningen kommer kunna vara bra oavsett.Mer i separata
inlägg,Ny i portfljen: Hafslund ASAochSkanska ny i portfljen.FjuttAtt jag
tecknade Orexos nyemission var en så futtig affär att jag inte ens
skrev om den. Faktum är att teckningskursen var hgre än brskursen, men
jag tecknade ändå eftersom skillnaden var mindre än ett
minimicourtage som hade utgått om jag kat via brsen istället. Detta
eftersom att mitt innehav i Orexo är så ljligt
litet.UtvecklingDå pengarna från Husqvarna inte
återinvesterades har alltså portfljens storlek minskat vilket borde
gra att alla gamla innehav blivit något strre - vilket på det stora
hela också är vad vi kan se om vi jämfr dagens cirkeldiagram med
det frra. En rejäl avvikelse från det mnstret står dock Orc fr
som verkligen inte rosat brsen på sistone. En vikt på 6 % fr ett
år sen har blivit 3,2 % idag. Den andra strre avvikelsen är av det
positivare slaget, och det är SKF som gått väldigt starkt under
året som gått och kat sin vikt från 12,9 % till 17,5 % -
betydligt mer än vriga innehav.

Nytt inlägg
http://www.diversifierad.se/2011/07/aktiefordelning.html