fredag 11 april 2014

Snålmånaden har börjat

'Snålmånaden har börjat'

Nu har jag fått in lnen på kontot och vet vad jag har att spela med.
Ungefär i alla fall. Nettoln blev denna månad 28 530 kr.Nackdelen med
att ha alla räkningar på autogiro är att jag är osäker
på hur mycket som kommer dras nu i slutet av månaden. Jag får
därfr ta hjd fr att jobbutlägg och annat som har med fregående
månad att gra kommer dras nu, och finkalibrera senare.Preliminär
konsumtionsbudget ser ut som nedan. Utver detta ingår några mer
lpande utgifter som SL-kort. Denna post tänkte jag nolla denna månad,
då jag planerar klara mig utan kort. Jag har också bytt till ett
billigare Spotify.Utgift Ordinarie budget Snålbudget Ekipering och
utseende 600 100 Livsmedel 1 000 1 000 Restaurangmat 2 400 300 vriga utgifter
800 150 Totalt 4 800 1 550 Med detta i åtanke borde jag få omkring 4
000 kr extra att spara undan. En fantasisiffra. Jag lägger pengarna
på buffertkontot så länge, det låter osannolikt att det
skulle kunna bli så mycket ver. Det skulle innebära en sparkvot
på 60%, om jag kunde spara mina vanliga 13 200 + 4 000 kr!Hur som helst
blir månadssparandet denna månad extra trevligt eftersom några
utdelningar kommer in på kontot. Dessa räknar jag dock inte in i min
nettoinkomst eller mitt sparande fr månaden.Jag tänkte att mitt
riktmärke fr perioden från och med idag till och med 24/4, d v s
innan nästa ln kommer, blir att spendera 50 kr per dag. Jag kommer
lägga 50 kr i ett kuvert per veckodag och låta korten ligga hemma. 50
kr gånger 31 dagar blir 1 550 kr.Jag inledde starkt med utgifter om 24 kr
idag. Då blev jag iofs bjuden på lunch.Det kommer bli en tung
månad... Speciellt när SL-kortet går ut i brjan av april och
jag får gå eller cykla vare sig det är snstorm eller
ej.//Finanskvinnan

Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/r4jtaEjI78U/snalmanaden-har-borjat.html