fredag 11 april 2014

Etrion - sålt av mina aktier

'Etrion - sålt av mina aktier'

Tidigare idag så sålde jag av mina Etrion-aktier. Jag kpte dessa i
utfrslpan efter frra nyhetsuppgången, den gången baserad på
att omsättning och vinst från de italienska anläggningarna kom
in bättre än väntat. Kpkursen var 4,88 SEK i november frra
året och jag sålde fr 4,99 SEK.Det var ett lätt beslut på
så sätt att Etrion-investeringen inte är den typen av
investering som jag har bestämt mig fr att gra. Mitt fokus är stabila
bolag med fungerande verksamheter där jag bedmer att det finns en hygglig
chans fr en uppvärdering samtidigt som nedsidan är begränsad, t
ex Telia Sonera, Nokia, SCA och Holmen fr att nämna några
verksamheter. (Man kan naturligtvis diskutera om Nokia var ett bolag som
uppfyllde mina kriterier eftersom stora delar av bolaget visade rda siffror, men
min bedmning var att det fanns värden i bolaget som skulle kunna komma fram
frr eller senare.) ven om jag tycker att Etrion är ett mycket
spännande bolag så anser jag att det är ett frhoppningsbolag med
allt vad det innebär. Den senaste nyhetsrusningen från 4 till 5 SEK
beror på att man slutit avtal med japanska Hitachi. Det nämns
även att man inom kort kommer att presentera projekt och att man siktar
på anläggningar runt 100 MW, om jag inte missminner mig.Det
låter naturligtvis bra att man har en samarbetspartner på den
japanska marknaden eftersom man där efter kärnkraftskatastrofen
bestämt sig fr att satsa statliga pengar på en omställning till
frnyelsebar energi, däribland solenergi. Att Japan är ett intressant
land fr ett fretag som Etrion är alltså solklart. Tyvärr tror
jag att marknaden drar väl stora växlar av samarbetet med Hitachi. Det
hela verkar i mina gon i nuläget vara en avsiktsfrklaring, inget annat.
Hitachi hade helt säkert inte varit intresserad av att gå ut med
denna information om det inte fanns en faktisk avsikt bakom och jag tror
därfr att man kan känna sig ganska säker på att denna
information kommer att fljas upp av riktiga projekt, men frågan är
till vilka villkor. Eftersom Etrion samma dag som man lanserade nyheten om
Hitachi-samarbetet gick ut och sa att Aguas Blancas 2-projektet blir frsenat med
ett år så kan man gissa att det var Etrion som var drivande i att
gå ut med nyheten om samarbetet. Att man meddelar positiva och negativa
nyheter samtidigt är kanske inget ovanligt, men eftersom man egentligen
inte kommit verens om något konkret med Hitachi så känns det i
mina gon aningen forcerat att man gick ut med informationen.Alla frdelar som jag
tidigare sett med Etrion finns fortfarande kvar och Hitachi-samarbetet är
naturligtvis positivt, men jag tror att resan framåt kan bli skakig och
jag tycker att risken är fr stor. Jag kommer att ha aktien under bevakning
och det är mjligt att jag gr come back i ägarlistan längre fram.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2014/01/etrion-salt-av-mina-aktier.html