fredag 11 april 2014

Leva på existensminimum?

'Leva på existensminimum?'

I senaste avsnittet av Sparpodden pratade Gnther och Jan om hur lite pengar en
person egentligen kan klara sig på, vilket var en fråga från
mig. Existensminimum kom då upp.Jag var tvungen att googla fram vad
existensminimum egentligen ligger på nu fr tiden, och det visade sig vara
4 680 kr fr en ensamstående vuxen. Utver hyran. Det skulle jag lätt
klara mig på, om jag skar ner på uteätandet (jag budgeterar 2
400 kr i månaden fr detta ändamål).Hade det inte varit en
spännande utmaning att kunna begära en frivillig lneutmätning ett
år? D v s att allt utom frbehållsbeloppet drogs på lnen och
gick till kronofogden, som satte in det på ett ISK. Sen hade det
gärna fått vara avdragsrätt på pengarna också, och
mjlighet att låsa pengarna fr några år i ISK.Det hade varit en
perfekt rivstart fr de som vill kpa bostad, skaffa barn, kpa bil, gå i
pension eller gra något annat dyrt som är mjligt att tidplanera med
lite framfrhållning. Medelinkomsttagaren skulle frmodligen kunna
utmätningsspara omkring 10 000 kr i månaden på detta
sätt.Ungdomarna hade kunnat utmana varandra att haka på
utmätningsåret. Kanske tävla i vem som kan äta billigast
mat och så vidare. IT-killarna i 30-årsåldern hade kunnat
avvakta med klassikern fr att istället hoppa på ett
utmätningsår med extremsparande.Tyvärr tror jag inte det är
genomfrbart i praktiken. Kronofogdemyndigheten har nog varken tid eller lust att
administrera sparande.Den som har svårt att komma igång med
sparandet kan däremot be sin arbetsgivare dra en extra valfri skatt varje
månad. Det blir ingen ränta på pengarna men ett slags
låst och automatiskt sparande som betalas ut frst något år
senare. Som det sen, kanske, är lättare att handla utdelningsaktier fr
än genom månatliga verfringar och kp?//Finanskvinnan

Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/UnmwbYkLv7U/leva-pa-existensminimum.html