fredag 11 april 2014

Finanskvinnan fyller 7 år!

'Finanskvinnan fyller 7 år!'

Idag fyller denna blogg 7 år. Jag brjade skriva på inlägget fr
en månad sedan och råkade publicera det i frtid, så här
kommer en repris fr er som hann läsa det då.Hade bloggen varit ett
riktigt barn och inte bara mitt sktebarn så hade det brjat skolan vid det
här laget. Bloggen får dock inte gå någon annan än
livets hårda skola.Det frsta inlägget jag skrev återfinns
här. Givetvis skäms jag när jag läser det, hehe. Jag
läser sällan det jag skrivit fr några år sedan eftersom
jag vet med mig att jag inte kunde lika mycket då som nu. Och att jag
ännu inte vet tillräckligt. Det gr man kanske aldrig?Jag trodde
frmodligen själv att jag skulle hålla bloggen levande ganska
länge. Jag brukar ha ett stort tålamod infr projekt när jag
väl har bestämt mig fr att gra något.Det som jag minns
hände 2007 när bloggen startades var att det ploppade upp spar- och
ekonomibloggar som knoppar om våren. Det var jättekul!Efteråt
frstod jag att det frmodligen var symptomatiskt fr brsyran som rådde
då. När det går bra på brsen vill fler vara med på
tåget. Under finanskrisen 2007-2008 frsvann många bloggare. Det
är inte lika roligt att redovisa rda siffror... -10%, -20%, -50% och
så vidare. Själv knegade jag på med mina aktiekp gjorda
på kursrekord strax innan krisen, och gjorde andra vinster än
ekonomiska. Vinster i insikten om att timing faktiskt spelar roll när det
gäller kp av aktier. Stor roll till och med. Det var visst ingen ny ekonomi
2007 heller.Idag ser jag samma sak hända igen. Ekonomi- och sparbloggarna
står som spn i backen. Jättekul, och varmt välkomna till
bloggosfären!Till alla er som nu brjar med aktier fr frsta gången
vill jag påminna om att brsen inte bara går upp utan också
går ner rejält med ganska jämna mellanrum. Aktierna frsvinner
ingenstans, det går att kpa om en månad eller ett år
också. Kanske billigare än idag.Fundera ver hur du skulle reagera om
du såg dina aktieinvesteringar stå på -50% om ett
halvår. Vad är din strategi vid nedgång? Det kommer att
hända frr eller senare, så sätt en på pränt.
//Finanskvinnan

Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/UjR-ZwVtRkU/finanskvinnan-fyller-7-ar.html