fredag 11 april 2014

Etrion - vad betalar Buffett för en solcellspark modell större?

'Etrion - vad betalar Buffett för en solcellspark modell större?'

Det är som bekant fr många som fljer Etrion att Warren
Buffett-bolaget Midamerican Energy, via dotterbolag, på allvar har gett
sig in på solenergimarknaden. I januari kptes ett, vad jag frstår,
påbrjat projekt om 579 MW upp från SolarPower fr ver 2 000 MUSD.
Projektet beräknas vara igång under 2015.
Länk:http://www.pv-magazine.com/news/details/beitrag/midamerican-completes-1-billion-bond-offering-for-579-mw-california-projects_100011874/#axzz2lw44fQvlOm
man räknar på att Etrion idag har drygt 200 MW igång eller
under utveckling så känns det enterprise value på 500 MUSD som
Etrion ungefär har inte särskilt utmanande. Det skall dessutom
tilläggas att jämfra vad Midamerican Energy betalade fr projektet och
enterprise value fr Etrion är inte helt rättvist. Egentligen, som jag
ser det, br man lägga till det lån på 1 000 MUSD som
Midamerican säkrat fr projektet fr att få projektet klart.Dessutom
så är mycket av det som kommer att produceras i Midamericans
anlägggning kontrakterat på väldigt långa kontrakt, vilket
naturligtvis spelar in på priset. I Etrions fall kommer ungefär 140
MW (anläggningarna i Chile) att säljas på den fria marknaden,
vilket som jag ser det skapar en osäkerhet.Det är alltid svårt
att dra fr stora slutsatser av sådana här jämfrelser och jag
skall villigt erkänna att jag inte är expert inom området, men
jag tycker ändå att det är intressant att se vilka pengar som
pljs ner i projekt och jag skräms inte av Etrions värdering efter att
jag har läst artikeln.Kommentarer?

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2013/11/etrion-vad-betalar-buffett-for.html