fredag 11 april 2014

Insikter från snålmånaden än så länge

'Insikter från snålmånaden än så länge'

Lite mindre än en vecka har gått av snålmånaden (jag kr
till och med 24/4, dagen innan nästa ln). Fr fregående vecka hade jag
budgeterat 50*6, d v s 300 kr. Jag gjorde av med 284 kr.Det jag då
räknar är all lpande konsumtion såsom mat, hygien, transport,
njen, kläder etc. Inga räkningar med undantag fr Spotify som inte
dragits än. Jag skulle kunna dra in helt på Spotfy denna månad
men väljer att behålla det. Min budget fr dagen kommer ryka när
det dras.Det har varit klart jobbigt att klara sig på 50 kr om dagen. Jag
är van att mer eller mindre aldrig behva tänka på pengar,
eftersom jag redan från brjan hade relativt anspråkslsa vanor och en
bra ln. Framfrallt har jag inget intresse eller behov av dyr shopping.Med 50 kr
om dagen tänker jag på pengar hela tiden.Några insikter jag
fått redan nu:* Det finns gott om människor som av olika anledningar
inte har något annat val än att klara sig på det jag budgeterat
eller mindre varje dag. Min dmjukhet infr detta faktum växer när jag
blir påmind om hur det är att "behva" tänka på pengar hela
tiden.* Jag slsar pengar i vanliga fall. Ja, det gr jag faktiskt. Det är
inte ekonomiskt frsvarbart att äta ute två gånger om dagen. Om
jag minskar ner till säg 1-2 utelunch i veckan och 2 utemiddagar i veckan
så halverar jag mina kostnader och har det ändå väldigt
lyxigt efter snålmånadens slut.* Det tar viss tid och energi att
planera matinkp och matlådor. Inget jag inte gjort frr, men något
jag glmt av nästan helt. Om jag en gång i veckan gr 4-5
matlådor även efter snålmånadens slut så kan jag
kompromissa med hur ofta jag behver lägga den tiden och energin. Fil och
msli är ett helt ok lunchalternativ som kostar runt 5 kr. * Det finns bra
inkpsstd fr erbjudanden nu fr tiden. Jag blev tipsad om Matpriskollen.se som
är grymt bra. Att titta efter erbjudanden i matbutiker har jag helt vant
mig av med de senaste åren, mycket fr att jag inte får hem
reklambladen. Nu kan jag se erbjudanden direkt i telefonen. Det finns ingen
anledning att missa dessa erbjudanden fr mig även efter
snålmånadens slut.//Finanskvinnan

Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/raC8Wpwh2R4/insikter-fran-snalmanaden-sa-lange.html