onsdag 30 juli 2014

Semestersnål?

'Semestersnål?'

Jag läste om semesterutgifter hos Snålcoachen och brjade fundera ver
alternativkostnaden fr semester. Vi som har månadsln tjänar (fr det
mesta?) in betalda semesterdagar när vi arbetar. När vi sedan tar ut
semestern har vi vår vanliga månadsln och ofta även ett
semestertillägg per dag.I de fall då jag bytt arbetsplats har jag
fått en slutln med intjänade och ännu inte uttagna
semesterdagar. Ganska mycket pengar har det blivit.Med detta i åtanke
frågade jag min lneavdelning hur semestern egentligen beräknas. Just
där jag jobbar är varje intjänad semesterdag värd 5,4% av
den aktuella månadslnen. Vi får spara semesterdagarna som verstiger
20 i antal, i mitt fall får jag spara 10 dagar per år. De sparade
semesterdagarna kar då i värde varje gång månadslnen
kar.Jag har redan ett antal semesterdagar sparade, och dessa är nu
värda nästan 40 000 kr med tanke på min nya ln. Dagarna betalas
ut när de varit sparade i 5 år, eller om jag slutar på jobbet.
Engångsskatt dras på de pengarna så det blir inte lika mycket
kvar som med vanlig månadsln (vid utbetalningstillfället).Med dessa
kunskaper har jag svårt att motivera att ta ut mina 6 veckor semester
varje år. 4 räcker bra, det är ju jättemycket? Speciellt om
jag frlägger dagarna under t ex julen när det är många rda
dagar.Jag frstår att speciellt ni som har barn sätter ett stort
värde på att umgås med familjen. Själv har jag inga barn
eller något speciellt jag behver lägga mycket ledig tid på.
Därfr tenderar jag nu att vilja spara så många dagar som mjligt
varje år, tills strre behov av ledighet kommer.Hur resonerar ni om att
spara semester? //Finanskvinnan

Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/OSO03oExwGk/semestersnal.html