onsdag 30 juli 2014

Mycket likvider, men inga Industrivärden

'Mycket likvider, men inga Industrivärden'

Det har inte haglat av inlägg den senaste tiden och jag vet inte om det
är så många som fljer min blogg längre, men eftersom
huvudsyftet egentligen är att dokumentera mina tankar i samband med mina
investeringar och kloka kommentarer från andra är en välkommen
bieffekt så knatar jag på ändå.Den senaste tiden har
bestått aven hel del frsäljningar. Både Swedbank och
Industrivärden har lämnat portfljen. Swedbank gjorde jag av med strax
under 175SEK innan utdelningen avskiljdes och Industrivärden gjorde jag
också av med innan utdelningen. Industrivärden fick jag 134,80SEK fr,
vilket jag är njd med. Eftersom Swedbank och Industrivärdenbåda
var stora innehav så ligger jag med mycket likvider fr tillfället,
faktiskt ver 50%,se nedan.Anledningen till att jag sålde Swedbank var dels
på grund av att värderingen inte längre är fullt lika
attraktiv som den var tidigare, dels på grund av att jag är lite
orolig att valet i hst kan leda till att bankerna får det jobbigare. Man
kan egentligen säga att i och med att kursen stack upp så tyckte jag
att Swedbank nådde en värdering som gjorde att jag hade svårt
att se någon strre uppsida, vilket jag hade definierat fr mig själv
med en målkurs. Eftersom jag såg lite orosmoln på himlen
snarare än ljusare utsikter så såg jag heller ingen anledning
att revidera min målkurs.Industrivärden var en liknande historia. Jag
kpte på mig fr att jag tyckte att Industrivärden var det mest
prisvärda investmentbolaget (mycket påverkad av Lundaluppens
inlägg) och jag spekulerade även i att utldelningen skulle kunna elda
på kursen något. När målkursen (nästan) nåddes
så sålde jag. Anledningen till att jag inte tyckte att det fanns
anledning att omprva min målkurs berodde ganska mycket på att jag
tyckte att utvecklingen i Ukraina var oroväckande och jag var rädd fr
att oron skulle smitta av sig på marknaderna.Jag har under dagen lagt in
en kporder av Avanza Zero. kningen av Avanza Zero satt ändå rätt
hårt inne måste jag säga. Det är inte lätt att hitta
kpvärda aktier, vilket framfrallt beror på att jag inte lägger
tillräckligt med tid på att leta, men också på att
kurserna pinnat upp mer än vinsterna. Alternativen som jag ser det är
räntebärande, fond eller bundet på sparkonto, eller att
amortera. Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig fr vad jag skall
gra, men det lutar inte åt att amortera. Fr att jag skall verväga att
amortera får räntan bli något hgre.Några aktier som jag
lite lockas av är Protector och Bonheur, men jag kan fr lite om dessa i
nuläget.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2014/05/mycket-likvider-men-inga-industrivarden.html