onsdag 30 juli 2014

Laddad med Avanza Zero

'Laddad med Avanza Zero'

Efter att jag sålt av en del av mina innehav, tex Industrivärden,
så satt jag helt pltsligt med merparten av mina aktiededikerade pengar
på sidlinjen. Eftersom iderna trt, och de få iderna som jag hade
antingen fll på att aktierna såg dyra ut i frhållande till
underliggande värden eller att jag inte kände att jag kunde
tillräckligt fr att våga mig på en investering, t ex Bonheur,
Protector Forsikring och andra aktier som är populära bland
aktiebloggare. Lsningen blev till slut att jag pumpade in pengarna i Avanza
Zero.Just nu ligger jag ungefär enligt nedan:50% Avanza Zero15% Holmen12%
Skanska7% Matse Holding6% Investor5% Lundbergsfretgagen4% Nordeaverlag så
är jag ganska njd med portfljen, men det finns ett par kommentarer som br
nämnas. Investor och Lundbergfretagen ligger både i en
aktiedepå och de har legat där ett tag. Båda innehaven har
knappt dubblats sedan jag kpte. Eftersom en frsäljning skulle utlsa en
reavinst så har jag valt att ligga kvar. Nu känner jag mig trygg i
innehaven, men skatteaspekten gr att en frsäljning ligger längre bort
jämfrt med om de legat i en ISK som vriga.Holmen kpte jag fr ungefär
ett år sedan när den handlades runt 180-190 SEK. Min tanke då
var att skogsinnehaven kunde agera krockkudde samtidigt som att jag trodde att
ledningen skulle få ordningen på verksamheten. Detta till trots
så är det en tuff bransch och när aktien idag handlas runt 240
SEK så är det inte fullt lika intressant längre. Det är
därfr inte otänkbart att jag säljer och investerar pengarna i
Avanza Zero istället.Skanska tror jag mer på och de kommer nog att
stanna ganska länge i portfljen även om aktien har omvärderats en
del efter att jag kpte innan utdelning frra året, fr ungefär 115-120
SEK. Samtidigt finns det inga garantier och skulle det visa sig att marknaden
brja vackla så säljer jag. Att Fredrik Lundberg har gått in i
fretaget ger mig viss ro.Matse Holding är mitt nyaste innehav och en
chansning. Det finns dock en hel del element som jag gillar. Fr det frsta verkar
bolaget på en marknad som växer tvåsiffrigt och som jag, och
många med mig, tror kommer att fortsätta att växa ordentligt.
Bakom fretaget står familjen Mattsson, som tidigare gjorde Santa Maria
till ett väldigt bra och lnsamt fretag, vilket också känns bra.
Naturligtvis finns det en mängd saker som kan gå fel. Det jag ser som
en stor risk är att man är väldigt mycket mindre än t ex
ICA, vilket gr det svårt att erbjuda bra marginaler samtidigt som bra
priser på varorna. Jag gissar att freträdare fr Matse:s ledning
skulle argumentera att det minskade svinnet och minskat personalbehov gr det
mjligt. Att någon annan strre aktr skulle kunna sätta käppar i
hjulet är ofta en risk när man investerar i mindre bolag på
väg upp. Eftersom ICA, Coop mfl skulle behva stpa om sina verksamheter fr
att på riktigt gra det mer eller mindre omjligt fr Matse att bedriva sin
verksamhet så känner jag att jag kan leva med risken.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2014/07/laddad-med-avanza-zero.html