onsdag 30 juli 2014

Matse Holding i portföljen

'Matse Holding i portföljen'

Det verkar vara bra snurr hos Mat.se, se
länk:https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2014/06/02/matse-holding-ab-forsaljningsutveckling-mat-se-januari-maj-2014.htmlEfter
att jag skrivit mitt frra inlägg så har jag gjort entr i
ägarlistan faktiskt. Det var inte i linje med min analys, men jag la in en
relativt låg kporder som trillade in. Tyvärr så är jag
inte så van att handla i aktier som knappt omsätts alls så bara
en del av de aktierna som jag ville ha kom in på ISKn. Eftersom
minimumcourtaget på Avanza ISK är 39 SEK så blir det relativt
dyrt när bara ett fåtal aktier trillar in. Jag skulle gärna ha
en ISK med lågt minimicourtage.En sak som jag upptäckte i samband med
att jag var inne och härjade på Avanzas orderläggning var att
man inte samtidigt kan ha en kp- och säljorder liggande i samma aktie.
Märkligt. Fr min del ville jag ha det fr att antingen få ihop till
ett innehav som känns meningsfullt eller sälja av de aktierna som jag
har till ett hyggligt pris. Det verkade inte gå. Istället fr att bara
acceptera att jag ville kpa och sälja så kom det upp en dialogruta
som frågade om jag ville ändra min säljorder till en kporder,
vilket är märkligt. Ibland får jag intrycket att Avanzas
tjänster inte är helt genomarbetade, vilket inte känns helt OK
med tanke på hur mycket pengar som hanteras.ter till Mat.se.
Frhoppningarna är hga hos mig och jag tror att det kan bli en intressant
resa. Det jag hoppas på är att en del av alla de aktier som sitter
hos storägarna säljs så att det blir lite bättre snurr. Jag
hoppas också att man ganska snart tar in mer pengar så att man kan
ppna upp i fler städer. En intressant sak skulle vara om man frutom
hemkrningen passade på att ppnade drive-in-ställen t ex vid
resundsbron. Jag kan tänka mig att det finns en hel del personer som
pendlar till jobbet i Kpenhamn som gärna hade frigjort tid genom att
hämta upp färdiga matkassar på vägen hem. Samtidigt som de
säkert vill växa och har en uppsj av liknande ider själva
så vill de säkert inte växa fr fort så att verksamheten
inte hinner med. Det ligger säkert en hel del i det, men i detta fall hade
jag prioriterat "first mover advantage" som det så fint heter på
engelska.Min profetia är att deras recepttjänst, som i princip
fungerar som dagens matkassar, kommer att frpassera de senaretill historien,
eller i allafall att marginalisera dessa. Linas matkasse m fl kommer att
få sin plats i historien som fretag som fick svenskar att ändra sina
inkpsvanor av mat, men i längden tror jag inte på konceptet.
Många jag känner har provat och varit njda, men när nyhetens
behag har lagt sig och fr många rätter blivit olagade har manslutat
med matkasse.Att matkassarna fått sådant genomslag ser jag som
Mat.se-aktieägare som något mycket positivt, som en
indikationpå att det går att ändra folks inkpsvanor.Jag
frstår att jagkan framstå som velig och inte lätt attflja. En
sådan kritik är befogad helt klart. Jag pendlar helt enkelt mycket
fram och tillbaka och jag vet inte riktigt på vilket ben jag ska
stå.Man skulle kunna sammanfatta med att jag tror påkonceptet med
mat på nätet, men jag är inte säker på att Mat.se
är en bra investering frdet.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2014/06/det-verkar-vara-bra-snurr-hos-mat.html