onsdag 30 juli 2014

Fler avgiftsfria fonder på marknaden!

'Fler avgiftsfria fonder på marknaden!'

Nordnet har lanserat tre avgiftsfria fonder fr tre nordiska brser. De kallar
konceptet Superfonder. De räknar med lansera ytterligare en och då
erbjuda fonder som täcker Sverige, Norge, Danmark och Finland. Verkligen
roligt att se att fler banker lanserar avgiftsfria fonder!Jag testade att frska
ppna en kapitalfrsäkring hos Nordnet med ambitionen att flytta min
fondportflj dit. Fondportfljen finns inte ännu, frutom i mitt huvud.
Räntorna sänks ytterligare på mina sparkonton (hgsta ränta
på de jag har är 2.05% vilket blir ljligt lågt när 30%
skatt dras), och fonder kan vara ett alternativ till säkra placeringar.
Dock hindrades jag av att jag måste brja med att ppna en vanlig
aktiedepå, sen får jag ppna KF eller ISK.Jag vill inte ha
någon vanlig aktiedepå och tänker inte bli kund
någonstans där jag tvingas ppna en. Avanza kr någon liknande
fuling, men då valde jag åtminstone själv kontot jag ville ha
frst och upptäckte i efterhand att jag fått en depå på
kpet som kundtjänst kunde inaktivera/dlja. Det är något
bättre i sammanhanget. Då är jag redan inne som kund i alla
fall.Avanza säger att "alla kunder får ett A&F-konto fr att vi bl.a.
ska kunna flytta otillåtna innehav från ett ISK samt ta emot
VP-vf.". Det här resonemanget frstår jag inte alls. Varfr kan jag ens
kpa ett otillåtet papper i en ISK? ndra inställningarna fr vad som
kan kpas var istället. Jag har en ISK (eller KF) delvis fr att jag inte
vill deklarera värdepapper. Om jag då kan råka kpa ett
otillåtet papper till min ISK och åker på deklarationen
när pappret flyttas så blir jag ledsen. Värdepappersverfringar
från andra VP-konton frutsätter ett VP-konto, det frstår jag.
ppna då ett sådant i samband med verfringen. Det kan knappast vara
det vanligaste scenariot bland nya kunder.Risken med att ha ett VP-konto är
att råka fra ver pengar fel och kpa aktier i fel konto, inte i ISK eller
KF som tänkt. Jag har själv råkat gra fel flera gånger
inne i Avanza där jag har flera konton. Vid kp på fel konto blir det
skatt på utdelningar, 30% vinstskatt vid frsäljning och K4-krav
på aktietransaktioner. Inte kul.Jag protesterar å det grvsta ver
denna tvångsanslutning till VP-konto som bankerna gr. Jag kommer inte bli
kund någonstans där jag ansluts till produkter jag inte vill ha. Jag
vill inte ha gratis hemtelefon från Comhem ihop med mitt
internetabbonnemang, eftersom jag inte vill ha någon hemtelefon. Jag vill
inte ha en skräpig plastprodukt med logga på kpet när jag kper
mat. Jag vill inte ha ett konto jag inte har någon användning fr
när skaffar en KF.//Finanskvinnan

Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/mf3q-aC6LiE/fler-avgiftsfria-fonder-pa-marknaden.html