onsdag 30 juli 2014

Kan vissa träd växa till himlen?

'Kan vissa träd växa till himlen?'

När detta inlägg skrivs är det måndagen 8/7 2013. Axfood
ligger på 290 kr.Om det hade ingått i min strategi att frska tima
brsen och sälja vid "rätt" tillfälle fr att sedan återkpa
vid "rätt" tillfälle så hade jag sålt Axfood nu, med hopp
om att kunna återkpa till billigare kurs senare.Faktum är att flera
av mina aktier ligger riktigt bra till just nu, trots att vi haft en
tråkig brsmånad bakom oss. Axfood ligger på +31%, Scania
på +36%, SHB på +35% och Google på +83%. Sen har jag
några aktier som pendlar runt nollan och sorgebarnet Ratos som ligger
på -37%. Det hade jag aldrig kunnat tro om Ratos fr några år
sedan. Då var det andra aktier som var sorgebarn, och som senare blev
realiserade frluster som fortfarande tynger ner min totala utveckling fr mina
aktieinvesteringar.På skoj schemalägger jag detta inlägg
så att det publiceras frst om ett år, det vill säga tisdagen
8/7 2014. När jag skriver detta har jag svårt att se att brsen inte
har brjat dippa betänkligt om ett år. Och att jag, med facit i hand,
hade tjänat på att sälja Axfood i detta läge.Dock kommer
jag inte ändra strategin oavsett om jag fick fel eller rätt. Jag
är vertygad om att min strategi att kpa, behålla och utka vid dippar
är den bästa fr mig.Om jag får rätt och även Axfood
har gått ner en del, under 230 kr, så är mitt frslag till mig
själv att kpa mer. Under 200 kr så är rådet till mig
själv att kpa ganska mycket mer. Givet att ingen stor skandal a la HQ har
inträffat i bolaget.UPDATEIdag, ett år senare, är Axfood-kursen
på 355,10 kr. Tur fr mig att jag inte säljer aktier fr att de
"känns dyra", fast jag ibland vill.//Finanskvinnan

Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/JHa3DjKLqJk/kan-vissa-trad-vaxa-till-himlen.html