onsdag 30 juli 2014

Matse Holding - en möjlighet att köpa Ferrari för oss som inte har en ICA-butik?

'Matse Holding - en möjlighet att köpa Ferrari för oss som inte har en
ICA-butik?'

Jag tror verkligen att matfrsäljning via nätet har framtiden fr sig.
Näthandeln kar fr varje år och dagligvaruhandeln är en av de
branscher som säljer minst via nätet. Det finns med andra ord goda
mjligheter fr finfin tillväxt under många år framver.
Naturligtvis kan man motargumentera att man vill känna på broccolin
innan man slår till eller att "det är frbenad skillnad på
avokado och avokado så det så, det ska gudarna veta, och ingen
är lika bra som jag på att välja ut de perfekt mogna som jag
är", men jag tycker inte att det håller hela vägen. I mina ron
handlar det om att vanor skall ändras och det tar tid. Att gå till en
butik och handla sin mat är en självklarhet fr de flesta, men som sagt
det tror jag kommer att ändras.Vad jag, en i mängden av
ekonomibloggare, tror kan man självklart ta lätt på, men det
finns en del fakta som underbygger påståendena. Eftersom mat.se
redan har sammanställt den på sin hemsida så länkar jag
dit istället fr att återupprepa.Eftersom jag tror att matvaruhandel
på nätet är en bra affärsid så blev jag så
klart intresserad av att titta närmre på mat.se när de noterades
på First North fr nån månad sedan. Man kan säga att
hittills har min relation till aktien varit en lite berg-och-dal-bana. Det brjar
väldigt uppåt och jag kände mig vertygad om att jag hittat en
stjärna, men efter ett tag så bar det brant nedåt när jag
blev varse hur mycket det kommer att kosta att få verksamheten att bli
lnsam och vinna marknaden.Fr att kunna bli lnsamma så har man hittills
investerat i ett distributionscenter i Gteborg, startat ett dotterbolag Cold
Cargo Retail AB som transporterar maten, kpt Bonheur AB fr att komma snabbare
till brsen (detta kanske jag har missuppfattat), kpt Kokaihop Media AB(fr mig
är detta ett märkligt namn eftersom "koka ihop" i min värld
betyder att man mer eller mindre hittar på saker fr att vilseleda
någon) som tillhandahåller recept på nätet, startat upp
ett ytterligare distributionscenter i Stockholm som precis krt igång osv.
Distributionscenter, kylda transporter, logistiksystem mm kostar en hel del att
bygga upp och jag vet inte om jag tycker att detta är rätt väg.
ICA har till exempel enorma centrallager som är svårslagna att
konkurrera med. Mat.se skulle naturligtvis argumentera att de vet precis vad de
skall kpa in eftersom de får in beställningar från kunderna via
nätet så att de kan planera, men det är en halv sanning. Jag har
svårt att tro att Findus med flera skulle acceptera att sitta helt och
hållet på lagret, vilket blir effekten med mat.se:s modell. Kunderna
beställer några dagar innan varorna skall levereras, de
beställer inte potatis i april fr leverans i augusti så att bnderna
vet hur många sättpotatis de skall trycka ner i jorden. Jag skulle
kunna fortsätta att vara negativ, men vad gäller kostnaden fr att
få verksamheten att bli lnsam så håller jag där.Vad
gäller att vinna marknaden så finns det en hel del som är
intresserade. Frutom matkassarna, med Linas matkasse som jag antar är den
strsta aktren, så finns det en del andra "vanliga" matbutiker på
nätet, t.ex. mathem.se och mat.se så klart. De stora aktrerna inom
fysiska matvarubutiker, ICA, Coop, mfl, har även olika alternativ fr
e-handel, men det står ganska klart att deras affärsid bygger
på att locka kunder till butikerna med bra erbjudande på varor som
man verkligen behver fr att sedan kränga på en massa
hgmarginalprodukter på kunderna när de väl har kommit in i
butiken med en massa smarta tricks. TV-programmet "Landet Brunsås" har en
hel del intressanta inslag om just detta.Problemet med det upplägg som
finns idag är att om man vill sälja mat på nätet och gra
bra vinst så kommer man att behva tänka om, och gra det en hel del.
Basvaror tror jag idag att det är svårt att gra bra med pengar
på eftersom vinsterna idag kommer från de mer ondiga produkterna
(som skitdyr färskpressad kyld juice av nån konstig frukt som man
aldrig hrt talas om som växer på andra sidan jorden). Om jag skulle
handla mat på nätet hade jag sett till att ha stenkoll på
priset på ett helt annat sätt än när jag handlar i butik
och frmodligen skulle en hel del av butikens hgmarginalprodukter frsvunnit ur
varukorgen. Till exempel, varje gång jag storhandlar så "kper" mina
barn minst fem produkter som jag egentligen inte hade tänkt att vi skulle
kpa. Dessa skulle inte kommit med om pappa handlat på nätet när
småttingarna sov (och den fyrfärgade tandkrämen som min
treåring aaalldriiig nåååånsin tidigare hade
smakat skulle ligga kvar på distributionscentralen eller hos
producenten).Kort sammanfattning så tror jag att det är svårt
att nå lnsamhet fr matbutiker på nätet och det kommer att
krävas enormt mycket pengar fr att kunna etablera sig som etta på
nätet, och att vara etta på nätet känns viktigt. Vad heter
t ex den näststrsta annonssajten? Det är inte alla som vet.Nu skulle
jag inte vilja kalla detta en aktieanalys, men om man ändå skulle ta
med lite siffror fr att få det att likna något som den oinitierade
skulle kunna tro är en analys så är brsvärdet i
nuläget ungefär 275 MSEK. Det finns lån på ungefär 13
MSEK och en kassa på 49 MSEK. Tillsammans skulle detta ge ett
fretagsvärde ("enterprise value") på ungefär 240 MSEK. Kvartal
1, 2014, så omsatte man 25 MSEK och gjorde ett resultat på -10 MSEK.
Det känns inte otroligt på något sätt att Mat.se kommer
att omsätta 100 MSEK i år, kanske t.o.m. 125 MSEK, och att man
bränner pengar ungefär i samma takt, kanske med en liten
frbättring så att man hamnar på -30 MSEK på
helåret.Jag tror att man ganska snart kommer att gå ut och be om mer
pengar fr att kunna satsa mer på att marknadsfra sig i Stockholm och fr
att bygga upp ett distributionscenter till, kanske i Malmregionen. Om man
får bra snurr i Stockholm så tror jag att man har hyggliga
frutsättningar fr att få marknaden intresserad av att teckna en
nyemission. När jag läste på om mat.se så tyckte jag att
de hade ungefär 13 000 kunder, vilket skulle innebära att varje kund
omsatte omkring 1900 SEK per månad, vilket känns mycket, eftersom
många nog bara har provhandlat i nuläget, och vilket får mig
att tro att antalet är kanske snarare idag 20 000 stycken, vilket skulle ge
1250 SEK/mån. Om man antar att antalet kunder är 20 000 stycken
så skulle det innebära att kvoten fretagsvärde per kund är
12 000 SEK. Det kan låta mycket, men då måste man komma
ihåg att många kunder handlar fr väldigt mycket. Jag vet
egentligen inte om den typen av jämfrelser ger så mycket, men om
någon skulle lägga ett bud på mat.se så skulle frmodligen
kundstocken varit det mest värdefulla tillsammans med varumärket. Om t
ex ICA skulle lägga ett bud är det t o m mjligt att man hade lagt ned
distributionscentralerna och använt sina egna centrallager.Frmodligen
så kommer jag inte att investera i mat.se. Jag tror fortfarande att
mathandel på nätet har framtiden fr sig, men jag tror att man
måste tänka nytt och inte bara flytta ver dagens matbutiker till
nätet.r det nån som sitter på kloka kommentarer så
är jag idel ra, likaså om någon har läst blogginlägg
eller liknande om mat.se.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2014/05/matse-holding-en-mojlighet-att-kopa.html