onsdag 30 juli 2014

Avvecklat Fortum

'Avvecklat Fortum'

Jag har avvecklat mitt innehav i Fortum. Min långsiktiga strategi till
trots har jag lämnat ppet fr att sälja av innehav helt om verksamheten
frändras, eller jag tappar tron på bolaget.Sedan Fortum sålde
sitt finska elnät i slutet av 2013 har jag funderat på om jag ska ha
kvar bolaget, och om det är uthålligt med den hga utdelningen. Vidare
har investeringarna i Ryssland kombinerat med rådande oroligheter i landet
känts som en ytterligare osäkerhetsfaktor.Aktiefokus har skrivit en
serie blogginlägg om just Fortum i Ryssland (del 1, del 2, del 3) som jag
rekommenderar. ven Lundaluppen har skrivit om sin exit i Fortum.När
Fortumkursen nu nådde ver 18 EUR fr frsta gången på ett par
år tog jag chansen att sälja av med vinst. Genom åren har
Fortum genererat ver 10 000 kr i utdelningar.Jag och Fortum har växt
ifrån varandra tyvärr. Vi vill inte samma sak längre. Jag
får ändå tacka fr den här tiden, och inte minst IRR
på nära 12%.Om Walmart går ner mot 75 USD igen utkar jag
frmodligen det innehavet fr Fortum-pengarna. Om inte avvaktar jag. Min portflj
ser fr närvarande ut som nedan.//Finanskvinnan

Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/1rqE__TP9dQ/avvecklat-fortum.html