tisdag 21 april 2015

Tjänstepensionens betydelse ökar för mig

'Tjänstepensionens betydelse ökar för mig'

Till slut har jag jagat rätt på de sista kontrolluppgifterna avseende
värdet på min pension per den sista december 2014.Flera
pensionsinstitut har slutat skicka ut papper, vilket är bra enligt mig. Det
frsvårade dock att få ihop allt eftersom jag väntade på
de traditionella pappersbeskeden in i det sista.Nästa år väntar
jag tills rda kuvertet från Collectum kommer, sen kan jag gå in och
plocka resten digitalt. Tyvärr har jag redan nu hunnit få ihop ett
antal olika pensionslsningar hos olika institut, som jag inte får flytta
ihop till samma konton på grund av rådande lagstiftning. Hur det
kommer se ut när jag går i pension vågar jag knappt tänka
på. Det är inte lätt att se helheten med 10-15-20 olika
pensionskonton.Som väl är kan jag åtminstone räkna ihop all
tjänstepension, statlig pension och det privata pensionssparandet och
summera det till en helhetsbild. Jag fljer upp värde sista december varje
år, samt insättning under året fr varje konto. Aktuellt
värde minus summan av insättningarna ger
värdeutvecklingen.Såhär har det sett ut de senaste tre
åren.Det som är tydligt är att tjänstepensionen kommer
få strre och strre betydelse genom åren fr min del. Jag har en
relativt hg ln och så länge jag har det får jag bra med
tjänstepension genom min arbetsgivare. Det ska bli intressant att se hur
det utvecklar sig framver.Den dagen jag eventuellt minskar på jobbandet
kommer jag behva vara uppmärksam på pensionsläget, så att
eventuellt uttag av kapitalet matchas mot det.//Finanskvinnan

Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/y7deGNQkU-o/tjanstepensionens-betydelse-okar-for-mig.html