tisdag 21 april 2015

Matse: Mer detaljerad månadsstatistik och behov av innovation

'Matse: Mer detaljerad månadsstatistik och behov av innovation'

Fr några dagar sedan så ändrade Matse sin
månadsrapportering så att den blir mer detaljerad. Man kan numer se
frsäljningen enskilt redovisad fr Gteborg och Stockholm, något som
man inte kunde tidigare.Jag blev lite frvånad ver att omsättningen i
Stockholm var så pass låg som 3-4 MSEK. Matse är frvisso inte
lika etablerat i Stockholmsregionen som i Gteborgsregionen, men jag tror
ändock att frsäljningen skulle vara något strre.En negativ
tolkning av den här informationen är att Stockholm inte har tagit sig
riktigt och att detta inte bådar gott fr fortsatt expansion. Att man
ungefär ett år efter lansering omsätter mindre än 4 MSEK
är inte imponerande. Det är säkert inte svårt att hitta en
rad kvartersbutiker som omsätter betydligt mer än så och det
känns inte så bra.En positiv tolkning är att man fortfarande
växer bra i Gteborg och att marknaden inte har stagnerat där. Man har
ett bra momentum i Gteborg och det har man sett till att utnyttja. Eftersom man
är ett litet fretag med begränsade resurser så kan man inte
satsa på alla fronter samtidigt och att växa med ungefär 100%
är vad man mäktar med. Det jag hoppas att få se från Matse
är mer innovation. Man har inte alls utnyttjat den potential som nätet
ger. Ett par saker som jag hoppas få se är fljande:- Fokusera
på transparens. Kunder idag vill veta vad man kper. Det skulle finnas en
funktion där man kan sortera bort eller markera produkter som t ex
innehåller genmodifierade organismer (GMO) eller ett visst E-nummer. Allt
fler producenter jobbar med detta och lägger ner stora pengar på att
kunna vara tydliga med var ingredienserna kommer ifrån, framfrallttror
jagde stora spelarna som har råd gr detta, vilket gr att det finns starka
krafter som gärna skulle se den här typen av lsningar. Vanliga butiker
kan inte erbjuda samma tjänst där man enkelt kan kombinera ihop och
ersätta produkter i kundkorgen och därfr hade man ppnat upp fr en helt
ny kategori av konsumenter, vilket naturligtvis fått fart på
frsäljningen.-Sveriges billigaste matkasse.Pris är viktigt när
det kommer till livsmedel och man borde kunna ta framEN riktigt bra matkasse
genom att låta leverantrer få betala fr att få med sina
produkter i matkassen. Matkassen skulle vara ett bestämthopplock av varor,
men skulle nåt sånär avspegla en normal matkasse. Anledningen
till att leverantrer skulle betala eller rabattera fr att få vara med
är fr att man hade fått konsumenter att verkligen prova nya produkter
och att man hade hamnat på favoritlistan hos kunderna. Om produkterna tas
bort eller får stanna kvar hade kunnat samkras mot andra produkter som
kunderna kper fr att ka kunskapen om kunderna. När man väl har
Sveriges billigaste matkasse så skulle man slå på stort med
marknadsfring så att man når ut med budskapet. Som e-handlare har
man en enorm frdel med att man vet väldigt mycket om sina kunder och det
borde man dra nytta av.Tyvärr verkar det inte som att Matse tänker
så mycket nytt. Man har mer eller mindre exakt samma anslag som mathem-
"bekvämt och inte så mycket dyrare än en vanlig butik". Det
kommer nog inte räcka fr att få verksamheten att riktigt ta fart och
bli ledaren på marknaden. Jag hoppas att jag har fel, men som det är
nu så tycker jag att det verkar som att matse är en bland många
likadana mathandlare på nätet och det oroar mig lite.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2015/04/matse-mer-detaljerad-manadsstatistik.html