tisdag 21 april 2015

Matse: Q4-rapporten

'Matse: Q4-rapporten'

Efter att Gullspång Invest kpte aktier fr 11,50 SEK fr tjugo miljoner
så har intresset fr aktien stuckit upp en bit och ligger nu runt 14 SEK,
vilket känns bra tycker jag.Utver attkursen har stuckitupp en bit
såskrevs det precis en artikel på DI.se som, likt välidgt
många andra artiklar, påpekar atthandeln med mat på nätet
växer, se länk nedan.Vad som är kanske mer intressant än
Gullspång Invest och DI:s "me too"-artikel är att Matse har
Q4-rapporterat. Det är inte jätteintressant med kvartalsrapporter i
Matse eftersom de fr varje månad redovisar sin omsättning. Dessutom
så är Matse ett bolag som växer och investeringar som grs kan
slå ganska mycket från kvartal till kvartal. Jag är, som ni
säkert frstår, mest intresserad av att se att bolaget växer och
helst med en hgre fart än marknaden som helhet.ven om jag inte tycker att
man skall fokusera fr mycket på resultaten så kunder jag inte
låta bli att räkna lite på de två senaste kvartalen i
bästa hgstadiestil. Om man antar att sambandet mellan EBITA och
omsättning är linjärt och de två senaste kvartalen är
representativa så skulle marginalen fr Matse vara 12,3% och de fasta
kostnaderna vara 14,8 MSEK (EBITA=marginal*omsättning-fasta kostnader). Det
är naturligtvis en väldig frenkling och det är mycket mjligt att
jag använder fel termer, men det är ändå intressant tycker
jag. En annan sak som är intressant är att om detta stämmer
så skulle det behvas en kvartalsomsättning på ungefär 120
MSEK fr att nå nollresultat. Det stämmer ganska bra med
målsättningen om 400 MSEK under 2016 och svarta siffror under frsta
halvåret 2016.Fr att bemta lite av det som skrivs i DI:s artikel,
närmare bestämt att nuvarande aktrer kan slås undan om de stora
drakarna väljer att hårdsatsa, så känns inte det som en
vidare insiktsfull analys i mitt tycke. ICA har tagit fram ett koncept där
handlarna kan kpa tjänsten online-frsäljning från ICA centralt
om dem vill. De kan sätta priset som de vill och likaså utforma
tjänsten relativt fritt, i alla fall frstod jag saken så när ICA
presenterade sin onlinesatsning på kapitalmarknadsdagen. Som svar på
den välmotiverade frågan från en klok person i publiken om
detta skulle kunna leda till att närbelägna ICA-handlare skulle brja
konkurrera med varandra så svarade man från podiet att man trodde
att kunderna skulle vara trogen sin ICA-butik. Nu är jag ingen ICA-kund,
men att jag skulle vara trogen min ICA-butik när jag handlar på
nätetär fr mig helt främmande. Jag frstår logiken i att det
eventuellt kan vara lättare att gå tillbaka och klaga i en butik som
man ofta handlar i, men det gr i alla fall jag väldigt, väldigt
sällan och att det därfr skulle motivera ett premiumpris tror jag
är fel. Sanningen är, som jag ser det, att ICA har problem med
e-handel eftersom hela deras modell bygger på franchisetagare och att man
får in kunderna i butikerna. Det skulle inte frvåna mig om ICA om
ett tag kommer att se e-handeln som ett stort problem. Idag tror jag inte
riktigt att man frstår utmaningen som man står infr. Nu väljer
jag att hacka på ICA, vilket egentligen är fel eftersom det finns de
aktrer som inte ens har lämnat startblocken.Att ICA, Coop, Citygross mfl
skulle utgra ett hot mot Matse har jag alltså svårt att se,
däremot så har jag enormt stor respekt fr Amazonsom gr storsatsningar
inom området. Om man skulleutka sin satsning av Amazon Prime Pantry
(http://www.amazon.com/b?ref=ae_surl_0&ie=UTF8&node=10166275011) till Sverige
så skulle jag absolutse det som ett hot fr Matse. Dethade inte varit en
ddsstt fr Matse, men det haderitat om spelplanen ganskakraftigt. Nu tror jag
inte att Amazon kommer att satsa på Sverige på ett bra tagså
någon strre risk tycker jag inte att
detär.Länkar:http://www.di.se/#!/artiklar/2015/3/1/mathandeln-pa-natet-vaxer/https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/cdn.mat.se/investor/reports/matse-holding-delarsrapport-2014-q4.pdf

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2015/03/matse-q4-rapporten.html