tisdag 21 april 2015

Matse: Gullspång Invest kliver på tåget

'Matse: Gullspång Invest kliver på tåget'

Nu ikväll kom en intressant nyhet från Matse. Man gr en riktad
nyemission och tar in Gullspång Invest som ny ägare. Gullspång
kper 1,75 miljoner nya aktier fr 11,50 SEK. I och med nyemissionen blir det nya
antalet 19,25 miljoner aktier och därmed späds nuvarande ägare ut
med 10%, vilket kan tyckas mindre bra, men helt i enlighet med vad somär
beslutat.Fr min del är nyheten enbart positiv. Gullspång Invest
är familjen Brandberg och jag ser gärna att de finns med på
ägarlistan. Frhoppningsvis kommer någon av snerna eller Christer
Brandberg själv att taplats i styrelsen vid nästa stämma. Jag
gissar att det har varit ett krav från deras sida.Familjen Brandberg
är ett litet tag till en av storägarna inom Axis, som inom inte
alltfrlång framtid frmodligen blir en del av Canon. Jag kan gissa att det
finns en hel del pengar somskall sättas i arbeteefter att man får
loss miljarder i samband med Axis-budet.Det skall bli intressant att se hur
marknaden reagerar imorgon. Frmodligen så kommer det att resultera att den
smniga handeln får en injektion och att kursen handlas upp något,
men eventuellt kan det vara så att nyheten inte får något
strre genomslag och att morgondagen blir ganska lugn den med. Om det blir
så att man kan handla aktier under 11,50 SEK imorgon så kommer jag
nog att fylla på.Vad man skall använda pengarna till kommer
säkert att avhandlas i samband med kvartalsrapporten senare i månaden
eller senast på stämman. Jag gissar att manppnar en ny site
iMalm-området.Jag tror att Gullspång gärna haft en strre post
än 9% (1,75 Maktier av 19,25Maktier) och det är mjligt att det finns
någon sorts plan. En mjlighet är att familjen Gullberg även
gmmer sig bakom några av de hemliga ägarna, men då hade det nog
redovisats i samband med kpet.Länk till
pressreleasen:http://mb.cision.com/Main/9826/9725247/344974.pdf

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2015/02/matse-gullspang-invest-kliver-pa-taget.html