tisdag 21 april 2015

Matse: Mars-omsättning över 16 MSEK

'Matse: Mars-omsättning över 16 MSEK'

Häromdagen så kom siffrorna fr mars in och det var till min
glädje bra siffror. Fr frsta gången så säljer man fr ver
16 MSEK under en månad. Naturligtvis kan man säga att
frsäljningsrekord varje månad mer eller mindre är inprisat i
kursen, men jag väljer att se det från den ljusa sidan och är
glad. Frmodligen kommer man att kunna leverera runt 100% tillväxt med
nuvarande två frsäljningsområden fram till augusti, men sen
kommer det frmodligen att bli svårt om man inte utkar på något
sätt. Det känns rimligt att tro att Stockholmsfrsäljningen tog
fart frst efter sommaren. Nedan finns månadsstatistik fr frra året
och fr jan-mars i år.Matse har utvecklats till något av en
tålamodsvning fr mig. Jag brukar inte investera i småfretag fr att
jag inte tycker att risken står i paritet till avkastningen. Mitt tes
är att människor har en vertro på små frhoppningsbolag
generellt. (Daniel Kahneman skriver intressant om detta i "Tänka snabbt och
långsamt") Med matse är det annorlunda som jag ser det. E-handel
är en global trend inom branschen och de små spelarna som är
tidigt på det kommer att vara hgvilt fr de strre spelarna som inte gr egna
satsningar. Ett intressant exempel är att Axfood som hävdade att
e-handel inte hade någon direkt framtid nu enligt ryktena är med och
bjuder på Linas matkasse. Den låga omsättningen gr dock att det
inte blir några strre reaktioner och det är mer regel än
undantag att omsättningen är nere på femsiffriga tal. Man skulle
faktiskt kunna ifrågasätta om det finns någon poäng att
vara noterad när så få aktier omsätts. Ni hr själva,
jag får kämpa med tålamodet.Apropå uppkp så skulle
jag inte bli helt frvånad om Mathem skulle bli uppkpt. VD:n Tomas Kull var
ute och pratade om en eventuell IPO fr ett-två år sedan, men sedan
har det varit tyst. Det kan vara att riskkapitalbolagen som sitter på en
del av aktierna vill vara med ett tag till, men det kan också vara
så att riskkapitalbolagen ser bättre alternativ. Det verkar i alla
fall inte luta åt en notering fr närvarande.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2015/04/matse-mars-omsattning-over-16-msek.html