onsdag 16 mars 2016

Oljan ut ur portföljen

'Oljan ut ur portföljen'

Efter att jag funderat lite under dagen så sålde jag mitt oljecertifikat och
därmed försvann min direkta exponering mot oljepriset. Det är en kombination
av två saker som gör att jag slog till. För det första så tror jag att
uppsidan inte är enormt hög. Det beror dels på avtagande efterfrågan, dels
på förbättrad teknik för utvinning, som jag har skrivit om tidigare. För
det andra så är jag inte helt nöjd med LONG OLJA H. Det är möjligt att jag
ställer orimliga krav, men jag hade hoppats att certifikatet skulle följa
oljepriset närmre än vad det gör både på lång och kort sikt. En tredje
orsak är att jag tror att vi kan stå för en korrigering nedåt de närmsta
dagarna, men det var inte en huvudanledning.Jag gjorde en bra vinst, runt 10%
upp totat. Det är inte omöjligt att jag gör come back i något oljecertifikat
ganska snart. Min bild är att oljepriset den närmsta tiden kommer att ligga
och pendla runt 35-45 USD. Om priset skulle sticka ner en bit under 35 USD så
kommer jag nog att gå in igen, som det känns nu.Om det är någon som tycker
att jag velar mycket så har jag full förståelse för det. Jag slog till
snabbt idag och det var på många sätt ett infall. Det är ingenting som är
bra, men så var det.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2016/03/oljan-ut-ur-portfoljen.html