söndag 27 mars 2016

Björnar bland matbutiken, teleoperatören, bankerna och byggbolaget?

'Björnar bland matbutiken, teleoperatören, bankerna och byggbolaget?'

Det finns ytterligare ett investeringsalternativ som snurrar i mitt huvud och
som jag glömde bort när jag listade vad jag tänkte på i mitt förra
inlägget. Alternativet som jag funderar på är att ta en kort position i
OMXS30 eller något annat brett index. Vanligtvis tycker jag att det är för
stor risk med korta positioner efter börsen på lång sikt vanligtvis går upp
och därmed har man inte oddsen riktigt på sin sida när man ligger kort, dvs
spekulerar i att börsen eller en enskild aktie kommer att gå ner (genom att
låna en aktie som man sedan säljer och köper tillbaka i framtiden när kursen
har gått ner).Jag har överlag en ganska pessimistisk börssyn och jag tycker
att det finns många sunda dysterkvistar där ute som resonerar på ett sätt
som jag tycker verkar vara rimligt. I korthet kan man säga att resonemanget som
jag är böjd att hålla med om går ut på att börsen har gått upp pga av
låg ränta och kvantitativa åtgärder i synnerhet och att detta har byggt upp
en bubbla som kan komma att spricka. Att skapa högre priser/kurser genom att
göra pengar mer tillgängligt slutar ofta illa. Bolånekrisen i USA är ett
färskt exempel.Det är möjligt att vi inte alls står inför en korrigering
ner och det är möjligt att vi om tio år sitter med samma låga ränta och en
europeisk centralbank som köper alla typer av obligationer för miljardbelopp
varje månad för att få fart på ekonomin, men det är inte säkert. Det kan
också vara så att de åtgärder som hittills, i min mening, inte riktigt fått
avsedd effekt till slut inte får någon effekt alls och att marknaden därmed
tar stryk.Det är väldigt svårt att sia om börsen som helhet och det är
väldigt svårt att vara smartare än marknaden, men vad jag funderar på är
att ta en position i någon björnprodukt (dvs något som går upp när börsen
går ned) för att hedga mor en börsnedgång.Om man tittar rent tekniskt på
marknaden så skulle jag säga att vi är inne i en negativ trend, baserat MA50
och MA200, dvs femtio dagars medelvärde jämfört med 200 dagars medelvärde.
Det är ett trubbigt mått, men ett bland många mått man kan använda för att
bedöma trenden på marknaden.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2016/03/bjornar-bland-matbutiken-teleoperatoren.html