onsdag 16 mars 2016

Mathems två lager

'Mathems två lager'

Jag kanske är en av ganska få som dammsuger nätet på allt som skrivs om mat
på nätet och kanske en av väldigt få som läser artiklarna mer än en gång.
Hur som helst, när jag läste en av de senaste artiklarna om Mathem så
upptäckte jag en intressant sak (tycker jag), nämligen att Mathem har ett
lager i Stockholm och ett i Göteborg, se länk nedan. Intressant! Matse har tre
lager, ett i varje storstadsområde - Göteborg, Stockholm, Malmö (sorterat
efter Matses storlek på de olika marknaderna).Eftersom Mathem har en hel del
kunder ganska långt från sina lager så har man ett lite annorlunda upplägg
än Matse, som trots att man omsätter runt 3,5 gånger mindre än Mathem har
tre lager och därmed är närmre sina kunder. Jag tror att de långa avstånden
till kunderna påverkar Mathems resultat. Att packa varor i Göteborg som sedan
körs ner till Skåne kan inte vara optimalt (eller så är det optimalt utan
att jag riktigt förstår att det är optimalt). Förmodligen har Mathem som
strategi att först se att det flyger innan man tar kostnaden med att etablera
ett lager.Oavsett vad Mathems och Matses strategi må vara så är det en
fördel för Matse att man nu har tre lager medan Mathem endast har två. Jag
hade faktiskt förutsatt att Mathem hade ett lager i Malmö, men så var inte
fallet.Länk:http://www.svd.se/valkommen-in-till-mathems-gigantiska-lager

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2016/03/mathems-tva-lager.html