söndag 27 mars 2016

Investeringsmöjligheter - vilda uppslag

'Investeringsmöjligheter - vilda uppslag'

När jag valde att hoppa av min oljeexponering LONG OLJA H så fick jag loss en
del pengar. En del av dem valde jag att investera i ännu fler Matse-aktier,
vilket jag tror att jag har skrivit, men en del har blivit liggande. Jag känner
ingen panik att investera dem, men det har börjat klia lite i fingrarna. Det
som finns i huvudet på mig är följande:OLJA SDet är möjligt att oljepriset
kommer att ligga runt 40 USD eller lägre under lång tid framöver, men det kan
också bli så att när väl lagerna inte är sprängfyllda längre och utbudet
har minskat i och med att det inte görs så mycket investeringar för
närvarande så kan priset kanske ticka upp en aning. Det är ett väldigt
svajigt resonemang, men jag tror att uppsidan kan vara hygglig om man kniper ett
certifikat under 40 USD på ett halvårs sikt och med en riktkurs på 43-44 USD.
Jag är själv tveksam, men jag funderar i dessa banor.HMJag är ingen stor fan
av HM egentligen. Huvudanledningen är faktiskt för att alla andra är så
positiva. Man skulle kunna tro att det beror på att jag därmed tror att kursen
är väl hög för att så många gärna har detta kvalitetsbolag i sin
portfölj, men det är inte hela sanningen. Jag gillar helt enkelt att tycka
olika.Det jag däremot inte kan låta bli att hålla med alla HM-förespråkare
är att de har ett väl inoljat maskineri idag och man öppnar nya butiker och
får dem lönsamma som en annan läser mail eller något annat trivialt. Det är
imponerande. Jag tycker också att de har hyggliga kläder. Allt är långt
ifrån bra kvalitet och HM är del av slit-och-släng-samhället, men det är
sällan man står i kassan på HM och tycker att det blir dyrt. HM har med andra
ord ett bra erbjudande.Vad gäller aktien så har den tagit en del stryk den
senaste tiden och den har lyfts upp i lite olika sammanhang, bland annat
Börspodden, som jag rekommenderar till alla som inte redan har upptäckt denna
pärla. Man ska komma ihåg att det snart kommer en utdelning när man tittar
på kursdiagrammen.Det är möjligt att jag tar en liten position i HM, men jag
är inte säker på något sätt.DuniEtt bolag som gillar är Duni. De för en
ganska tyst tillvaro, men det är ett kvalitetsbolag som jag ser det. Jag kan
det inte bra, men jag har den största respekt för Rune Andersson som är med
och bestämmer som storägare (om jag inte har fel för mig).Jag tror att Duni
kan ha en framtid för sig och jag tror att det finns en bra framtid bland
servetter och matförpackningar. Det ställs högre miljökrav bland annat och
det kommer många aktörer att ha svårt att hantera, men jag tror att Duni kan
fixa det bra och vinna marknadsandelar. Jag pratar egentligen om sådant som jag
inte förstår så bra, men jag gillar Duni och jag funderar på att titta
närmre på aktien.AppleEtt annat bolag som jag inte trodde att jag någonsin
skulle vara intresserat av att fundera på att köpa är Apple. Jag har alltid
pratat illa om Apple. Jag sa att iPhone var dyr och knepig, därefter köpte jag
en och har haft iPhones de senaste tio åren. Jag skrattade högt när iPad
lanserades, idag har jag två som mina barn sätter på piedestal. Jag tyckte
att iMac måste ha en väldigt, väldigt liten målgrupp eftersom bara personer
som gillar design och totalt struntar i vad någonting kostar skulle få för
sig att köpa en iMac. Detta inlägga skrivs på en iMac. Det är bara att
konstatera: jag har haft fel om det mesta vad gäller Apples produkter
(eventuellt har jag kanske lite rätt om Apple Watch som jag fortfarande tycker
verkar vara en knepig grej - en mojäng som surras runt en kroppsdel och som
surrar varje gång någonting händer någonstans via olika onödiga och
väldigt onödiga appar. Jag är bekväm med stillheten och ser ingen
användning av klockan, fast kanske av träningsfunktionerna när jag tänker
efter)Apple har fått en del stryk den senaste tiden och varje gång det skall
presenteras nyheter och det inte kommer någonting som förändrar en bransch i
grunden så skriker folk att de är galet icke-innovativa. Det går ingen nöd
på Apple och jag ser inte att bolaget är på väg bort från tronen i det
närmaste utan jag tror att man kan fortsätta att tjäna pengar som ingen annan
ett ganska bra tag framöver. Det är möjligt att jag har fel, men när man
tänker att från här - ohotad etta - så kan det bara gå utför så missar
man en del. Om Apple fortsätter att vara etta ett tag till så kommer man att
fortsätta att generera bra vinst och då är det intressant att vara
aktieägare.Det var lite ostrukturerade tankar. Jag har som jag hoppas att alla
förstår inte analyserat något av dessa bolag djupare utan vad jag presenterar
är bara lite vilda uppslag till mitt framtida jag och andra som vill läsa.
Kommentera gärna. Länkar till intressanta analyser mottages tacksamt.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2016/03/investeringsmojligheter-vilda-uppslag.html