onsdag 19 juni 2013

Tio faktorer som gör mig till en sämre investerare

'Tio faktorer som gör mig till en sämre investerare'

Här kommer tio faktorer utan inbrdes ordning som frmodligen inte har gjort
mig och kanske inte heller någon annan till en bättre investerare.
Vissa av punkterna ägnar jag mig åt dagligen, mot bättre
vetande/tyckande.
1) Att använda branschlingo och därigenom få en falsk
känsla av "kunskap". Branschlingo varken minskar risker eller kar
kunskapsnivåer när det gäller investerande.
2) Teknisk analys. Humbug enligt min mening. Varfr har vi underpresterande
fondfrvaltare med miljonbonusar om det funkar? De borde väl ha lärt
sig denna metod om den fungerar, antar jag. Fast varfr skulle de då jobba
åt någon annan istället fr att bara casha in pengar på
egna affärer?
3) Trading. Skes: Dig som har tjänat pengar på daytrading och korta
affärer. Finns du? Med "tjänat pengar" menar jag att det finns mer
pengar på ditt konto nu än vad du totalt har satt in (minus
eventuella uttag).
4) Att titta på historik fr en akties rrelser, eller aktier i
allmänhet, och därigenom bygga en strategi. Historik säger inget
om framtiden. Men kan mjligen vara bra fr allmänbildningen.
5) Att titta på historik fr utdelningar och frutsätta att det
säger något om framtida utdelningar. Se bara på Ratos.
6) Att läsa ekonomibloggar och flja metoderna de frespråkar. Precis
som de flesta (om inte alla?) som investerar i aktier har vi ingen aning om vad
vi pratar om.
7) Att läsa om Warren Buffett och tänka "Ok, jag testar väl det
då". Han har verkat i en tid och med frutsättningar som ingen (gissar
jag) kommer kunna efterlikna på långa vägar. Att läsa om
filosofin och inspireras av framgången är jättebra, men
utgå inte från att framgången är mjlig att efterlikna.
8) Att investera i fonder med hga avgifter. Avgifter kan äta upp
många tusenlappar av pension och annat sparkapital genom åren. Jag
ser ingen anledning att kpa fonder med avgifter alls, jämfrt med aktier och
sparkonton med insättningsgaranti.
9) Att flja brsen noggrant. Jag kan inte påstå att det har
hjälpt mig att flja brsen på det sätt jag gr (en snabbkoll ett
par gånger dagligen är minimum). Jag vill inte kpa aktier på
rädsle/euforiimpuls i alla fall, utan styr kpen till rimliga kpnivåer
med stoplossar. Fr mig och säkert många andra hade det bästa
varit att låta någorlunda rationellt satta stoplossordrar skta kpen
och att inte tänka så mycket på brsen.
10) Att flja brsforum på nätet där privatpersoner (och fr den
delen proffs) uttalar sig om aktier. Se motivering till punkt 9 samt punkt 6.
Vad tycker du, hjälper något av ovanstående dig i dina egna
investeringar? Eller håller du med mig?
//Finanskvinnan


Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/x188Fr424CU/tio-faktorer-som-gor-mig-till-en-samre.html