onsdag 19 juni 2013

Holmen - tankar kring skogsbolaget

'Holmen - tankar kring skogsbolaget'

Efter att ha sålt mitt relativt sett stora SCA-innehav tidigare i
årså harjagfrån och till sneglat på att kpapåmig
fler aktier i Holmen, vilket jag också nyligen gjort. Just nu, efter
attjag minskat mitt innehav i Telia Sonera, så är faktiskt Holmen
mitt strsta innehavtätt fljt av Telia Sonera och Industrivärden.Jag
skallvara ärlig och direkt påpeka att till skillnad från mitt
kp av Telia Sonera-aktier fr en tid sedan och andra aktier som jag kpt innan
utdelning, t ex Industrivärden, så känner jag mig betydligt mer
osäker på Holmen. Det finns faktorer som absolut inte talar till
bolagets frdel, men min bedmning är att dessa nackdelar trycker ner kursen
väl hårt. ven om jag inte känner mig helt säker så
har jag alltså valt att kpa aktier i bolaget, vilket i vissa fall kan
anses vara felaktigt handlande, men jag har vägt olika alternativ mot
varandra och kommit fram till att jag tror att det är ett bra
alternativ.Mitt case bygger på att kursen innan året är slut
kommer att vara ver 200 SEK, idag ligger den på strax under 180 SEK,
vilket skulle ge mig ungefär 10 procent upp. Jag kommer frmodligen att
hoppa av om kursen hamnar under 165 SEK, kanske redan under 170 SEK, lite
beroende på vad som driver ner kursen.Nedsidan känns begränsad.
Alla vet att pappersindustrin är en bransch med vikande efterfrågan
och som dessutom binder mycket kapital. Att efterfrågan skulle minska mer
än befarat tror jag inte är särskilt sannolikt och om så
skulle vara fallet så tror jag inte att avtrycket i kursen skulle vara
enormt.Att stora dyra omstruktureringsprogram kommer att lanseras inom kort tror
jag inte heller på. Ledningen har städat och ställt om bolaget
de senaste åren och denna omstpning har kostat, vilket tryckt ner eller
hållit tillbaka kursen. Anledningen till att Anders Hall, VD, nu kper
aktier tror jag till stor del beror på att han tror att det "anpassade"
Holmen kommer att kunna visa fina siffror de närmsta åren.Dessutom,
det som alltid nämns i Holmen-sammanhang, kommer skogen att vara en bra
krockkudde som gr att inte kursen åker ända ner i källaren.
Bolaget äger 1,3 miljoner hektar skog. Enligt de siffror som jag har sett
så ligger hektarpriset fr skog i Sverige på ungefär 50 000 SEK
sett till frsälningar gjorda 2012 (om jag minns rätt). Eftersom
bolagsvärdet (enterprise value, brsvärde plus nettoskuld) ligger
på ungefär 22 miljarder SEK så värderas skogenblygsamt.
Till exempel, om vriga tillgångar i bolaget pappersbruk,
sågverk,vindsnurror etc värderas till noll (vilket faktiskt skulle
kunna vara en väl hg värdering i ett skogsbolag), så
landarvärderingen per hektar skog på blygsamma 17 000 SEK,
dvsganskamycket lägre änrådande snittfrsäljningspris.Jag
har dragit liknande räkneexempel tidigare ochmotargumentet som jag
får är ofta i stil med att om du skall säljaen mark motsvarande
Skåne och lite till (Skåne är 1,1 miljoner hektar) eller
Bahamas, så kommer man inte att få utmotsvarande och
därfrär exemplet inte relevant.Jag kantill viss del hålla med
och det är naturligtvis korrekt att ivärderingssammanhang värdera
skogstillgången efter vad den generar fr intäkter och inte
efterrådande marknadspris froftast små skogsfastigheter som (ofta)
kps av andra anledningar än att vara engod ekonomisk affär. Hur som
helst, även om motargumentet är giltigt och bra på många
sätt, så kan man inte komma ifrån att skogen, eller kanske
hellre marken, är en tillgång som begränsar nedsidan.Det är
alltså med viss tvekan som jag har tryckt på kpknappen och jag
frväntar mig inga kursdubblingar i aktien, men upp 10% från nuvarande
nivåer de närmstasex månaderna ser jag inte som osannolikt.
Två anledningar har jag redan nämnt, det har städats upp i
bolaget och VDn har kpt aktier. En ytterligare anledning är att kronan kan
komma att frsvagas under hsten, vilket skulle gynna Holmen (frstår jag det
som). Dessutom tror jag att Holmen kan komma att bli en trygg hamn fr en del
investerare under hsten om det brjar blåsa på annat håll.
Precis som jag skev i brjan så är jag på inget sätt
säker på denna investering och det är inte omjligt att jag
hoppar av redan vid 195 SEK om denna nivå infinner sig snabbt.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2013/06/holmen-tankar-kring-skogsbolaget.html