onsdag 19 juni 2013

klirr-i-kassan.se 2013-06-11 20:52:00

'klirr-i-kassan.se 2013-06-11 20:52:00'

Holmen 16%Industrivärden 16%Telia Sonera 16%Skanska 13%Billerud
Korsnäs 10%SEB C 7%Investor 7%Lundbergfretagen 6%Nokia 5%Ericsson 3%Efter
mitt frra inlägg så blev jag lite intresserad av att se hur
frdelningen i portfljen egentligen såg ut. Holmen är som sagt strst
tätt fljd av Industrivärden och Telia Sonera. Telia Sonera och Holmen
kommer frmodligen inte att vara bland de strre innehaven någon längre
tid. Dels har jag i nuläget ingen plan på att ka och om
tillfälle ges så kommer jag sannolikt att minska.Skanska och Billerud
Korsnäs kommer nog att ligga kvar ganska länge. Jag har inga planer i
nuläget att varken kpe mer eller minska.SEB C kommer jag nog att sälja
tidigast under nästa år. Anledningen är att de ligger i en
aktiedepå och jag har ingen plan att trigga mer reavinstskatt fr
innevarande år, men om situationen ändrar sig så kommer jag
naturligtvis att agera.Investor och Lundbergfretagen kommer nog att hänga
med ett bra tag till, mest sannolikt om något frändras skulle vara en
kning i Lundbergfretagen.Kring Nokia kommer det säkert att hända
saker. Jag är ganska optimistisk till bolaget och jag tror en hel del
på deras nya lågprissmartphones och plattor. Det finns mycket som
kan gå snett, men med ett Apple som ingen verkar tro någonsin mer
kommer att presentera något intressant, baserat på kursen, och ett
Samsung som inte helt imponerar så finns det kanske utrymme fr
någonting annat än Android och Iphones. Efter att ha avverkat tre
iPhones är jag ganska mätt på Apple-produkter och de senaste
åren så har jag mest varit imponerad av att bolaget kan få
så många att tycka så bra om så lite. Det är kanske
hårda ord, men iPhone och iPad var nyheter och vad som har kommit efter
det har inte varit häpnadsväckande, i alla fall inte fr mig.En annan
anledning till att jag tror på Nokia är samarbetet med Microsoft.
Visst går det att synka en iPhone med en Windows-PC, men mina erfarenheter
är inte enbart goda (vilket frvisso gäller de flesta telefoner som jag
använt). Om man spelar sina kort rätt och verkligen bygger produkter
som funkar tillsammans så tror jag att det kan locka ver en hel del
kunder, kanske t o m en och annan yngling som idag bara kan tänka sig Mac.
Jag skulle själv absolut kunna tänka mig att kpa en Nokia-tablet som
kr Windows 8, frutsatt att den naturligtvis är så bra som jag
freställer mig att den skall vara. En intressant ny giv i
"smartphones-kriget" är Googles kommande telefon som skall frutom att vara
någonting utver det vanliga (så klart) så skall den
också vara hyfsat billig. Det intressant i detta är i min mening inte
hur Apple skall reagera utan hur alla Android-får som Samsung m fl skall
reagera. De kan knappast vara tillfreds med att sälja Googles
nästbästa telefoer, eller så kan de vara det? Vem vet?En annan
intressant del i det hela är att man ser från marknaden sida ganska
statistiskt på smartphones och vriga telefoner, dvs
lågpristelefoner, men det kommer naturligtvis inte att vara fr evigt.
Många av de som idag i utvecklingsländer kper lågpristelefoner
kommer inom några år att kpa smartphones eller tablets och i
många av dessa länder är Nokia mer eller mindre synonymt med
mobiltelefon. Om Microsoft och Nokia tillsammans skulle vilja kapa åt sig
en stor portion av kommande nätsurfare så har bolagen tilllsammans en
jättemjlighet, och de vet de säkerligen om. Nästa miljard
internetanslutna tror jag huvudsakligen kommer att surfa via mobiler/tablets i
olika former.Slutligen, kort, Ericsson tror jag kan vara en intressant
investering, men jag ser ingen anledning att ka i nuläget. Mjligen
säljer jag fr att mitt innebav är väl litet och saknar riktig
betydelse.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2013/06/holmen-16-industrivarden-16-telia.html