fredag 5 februari 2016

Studieledighet - så kan det funka

'Studieledighet - så kan det funka'

Nu är det inte bara mörkt och kallt utan dessutom slaskigt här i Sverige.
Klassiskt vinterväder. Vi är nog många som längtar till värmen nu.En bekant
till mig drömde om att kunna bo utomlands en tid och hade sparkapital att leva
för under perioden. För att göra det möjligt tittade hen på olika
alternativa lösningar och hittade en väg som jag tyckte var intressant.Ett
hinder var att arbetsgivaren inte ville bevilja tjänstledighet från min
bekants anställning. Eftersom  min bekant gärna ville ha kvar sin tjänst,
men ta en paus från den och göra något annat en begränsad tid, så verkade
projektet inte kunna bli av. Min bekant har inte barn och kunde därför inte
nyttja rätten till föräldraledighet. Min bekant ville heller inte säga upp
anställningen helt, då hen trivdes bra med jobbet.Efter en tid kom min bekante
dock på att rätten till studieledighet från tjänsten också är lagstadgad.
Arbetsgivaren kan begära att få skjuta på ledigheten en tid, men är
därefter skyldig att bevilja studieledighet under vissa
förutsättningar.Eftersom min bekante ändå var intresserad av att studera så
sökte hen en distansutbildning på heltid och fick sin tjänstledighet ett
halvår. Nu bär det iväg till Thailand, där min bekante kommer vidareutbilda
sig i ett ämne hen tycker är intressant under en palm på stranden.
Studieledigheten är inte villkorad av att ta ut fullt CSN om jag förstår det
rätt. För den som är mån om att skydda sin SGI under eventuell
tjänstledighet så är det dock viktigt att ta ut CSN-veckor för hela den
tjänstlediga tiden. SGI skyddas under ledigheten så att det är den tidigare
lönen som ligger till underlag för sjukpenning, föräldrapenning med mera.
Det får inte gå en enda dag utan CSN när tjänstledigheten väl har börjat.
Däremot går det bra att enbart ta studiebidrag utan studielån om jag
förstår försäkringskassan rätt.Andra bra saker att tänka på är att den
som får CSN blir återbetalningsskyldig om denne tjänar över fribeloppet
varje månad. Timing blir därmed viktigt, om det betalas ut lön på fel månad
så kan den tjänstledige bli återbetalningsskyldig till CSN. Den som är över
25 eller har barn kan få tillägg och högre studiemedel. Den som planerar att
bo utomlands ett år eller mer ska skriva ut sig ur Sverige (något min bekant
vill undvika och också slipper med sitt halvår i Thailand).Kanske är det inte
helt fel att ta ut så mycket studielån som det går, om veckorna ändå
nyttjas. Pengarna kan sättas undan om de inte behövs användas. Ett lån till
0,6% ränta är ganska billigt ändå, kanske kan det bli en slant för framtida
bostadsköp.Jag tycker att min bekante hittade en intressant lösning och hoppas
att utfallet av ledigheten blir som hen önskade!Någon läsare som har funderat
på att ta en tillfällig studiepaus från jobbet?//Finanskvinnan

Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/CibkMGEfXd4/studieledighet-sa-kan-det-funka.html