fredag 5 februari 2016

Stoploss-order utlöst och psykets begränsningar

'Stoploss-order utlöst och psykets begränsningar'

SHB gick ner till omkring 97 kr, vilket innebär 6% direktavkastning förutsatt
att föregående års utdelningsnivå bibehålls.Detta medförde att den andra
stoplossköpordern för SHB lades automatiskt nyligen. Ett köp om ca 10 000 kr
gjordes. Den första stoplossordern utlöstes på 5% direktavkastning och köpte
för ca 5 000 kr.Aktien har gått ner ungefär 30% sedan toppen 142 kr för ett
år sedan. En graf (från Avanza) över aktiens utveckling de senaste tre åren
ser du nedan.När mitt stoplossköp gick igenom hade jag ångest. Då jag har
kredit på kontot så vet jag att ordern kommer gå igenom om den väl läggs,
det kommer inte saknas pengar att köpa för. Ångesten kom sig av att jag var
tämligen övertygad om att börsen skulle fortsätta ner och att jag hade gjort
en bättre affär om jag hade väntat med att köpa.Trots detta så tog jag inte
bort stoplossen, och ordern gick igenom.Det jag fick påminna mig om är att jag
inte investerar i försök att tima upp- och nedgångar. Jag investerar när
direktavkastningen ser attraktiv ut för aktien. Mina stoplossköp har jag lagt
in därför att jag vet att jag verkligen vill göra köp till dessa nivåer,
egentligen. Psyket hindrar mig från att förstå det när tillfället väl
inträffar. Därför behöver köpet göras utan att jag aktivt lägger
ordern.Mitt psyke säger till mig att "fly" när börsen kraschar, d v s att
inte kasta in mer pengar i brasan.Och omvänt säger psyket till mig att jag
måste passa på att köpa för att inte missa köplägen när börsen sedan
går upp igen. När SHB kostade 97 kr och jag köpte för 10 000 kr så var min
upplevelse att jag gjorde ett dåligt köp och att jag inte borde ha lagt en så
stor autoorder.Idag när SHB gick upp flera procent och kostar 102,50 kr så var
min upplevelse att jag verkligen borde passa på och köpa mer. Så jag inte
missar tåget.Det är just på grund av att jag vet om att mitt psyke spökar
som jag har stoplossköp och "sälj aldrig långsiktiga innehav" som regler.
Annars skulle jag väl sälja allt på börskraschdagarna, för att sedan köpa
tillbaka i panik när aktien gått upp några procent igen. Ett säkert sätt
att krympa ner tillgångarna till ingenting.Just nu sitter jag med ca 60% aktier
och 40% likvider. Den här månaden kommer jag spara strax över 20 000 kr. Jag
kan inte bestämma mig för om jag ska lägga dem likvid i väntan på mer
nedgång, eller utdelningsmaximera och köpa Castellum, Skanska eller mer SHB.
Tankar/tips mottages tacksamt.//Finanskvinnan

Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/QpGVCdgiSGc/stoploss-order-utlost-och-psykets.html