söndag 27 mars 2016

Matse - tre triggers

'Matse - tre triggers'

Jag gillar Matse och eftersom jag satt med lite likvider efter att jag hoppat av
mitt oljeäventyr så fyllde jag på med ytterligare aktier för ett tag sedan.
Köpkursen hamnade denna gång på 8,85 SEK, dvs något under dagens kurs, men
eftersom det är väldigt låg omsättning så slår kursen
väldigt.Anledningarna till att jag köpte på mig fler aktier är på många
sätt samma som tidigare, men det är möjligt att de har ändrats tidigare så
jag gör en ny sammanfattning:- Intressant logistikplattformMatse håller på
att bygga upp en intressant logistikplattform som kan leverera snabbt och
säkert till hushåll i våra storstadsområden. Det finns ingenting som säger
att man inte skulle kunna leverera åt andra företag också. Till exempel
skulle Matse-kunder som köper produkter på nätet som skall levereras med t ex
DHL få dessa levererade via Matse. Anledningen till att detta kan vara
intressant är att DHL inte har möjlighet att låta kunden välja när man vill
ha leveransen, vilket man skulle kunna genom ett samarbete med Matse. -
Prova-på-kasseMånga företag vill ha sina produkter på kunders förvalda
listor och är förmodligen beredda på att betala för att komma dit. Jag tror
att det skulle finnas ett intresse från många företag att vara med i
"Månadens prova-på"-kasse och att man hade varit beredda på att betala för
sig. Detta hade kunnat innebära att Matse kan sälja en sådan kasse till ett
riktigt bra pris eller ge den gratis till alla som handlade för över ett
belopp. Jag tror att vi kommer att komma dit och jag tror att det kan få fart
på näthandeln.- Bättre pris / lojalitetsprogramNär det kommer till livsmedel
är pris viktigt. Matse tror jag kommer att kunna erbjuda volymknutna rabatter
på ett sätt som fysiska butiker kommer att ha svårt att göra. Det skulle
förvåna mig om man inom ett par år inte kommer att kunna få bättre pris om
man handlar större volymer. Det är möjligt att man väljer samma väg som
ICA, Coop m fl, dvs någon form av lojalitetsprogram. Jag tror mer på att
välja priser som direkt beror på volym. Om man väljer att gå
lojalitetsprogramsvägen kan man göra som Amazon och ha en årsavgift (jag
tänker på Amazon Prime) och sedan ha riktigt låga priser i övrigt, eller så
kan man binda till sig ett antal samarbetspartners som är intresserade av samma
målgrupp och sätta samman ett intressant program.    

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2016/03/matse-tre-triggers.html