onsdag 3 juli 2013

Chromebook

'Chromebook'

Jag har under ganska lång tid gått och suktat efter en liten laptop
att ha med på resor och liknande, men det har känts som ett ondigt kp
med tanke på att det redan i hemmet finns två bärbara
jobbdatorer, som alltid fljer med hem varje dag, en stationär dator med ett
par år på nacken och en iPad fr TV-soffan och till barnen. Datorn
som från brjan fick igång mitt habegär var helt klart MacBook
Air. Apple frstod att en dator inte bara var något som kunde behandla data
utan också något som kunde vara snyggt, och MacBook Air tycker jag
verkligen är en snygg dator. Jag kanske inte är den typiske
datorkonsumenten på alla sätt och vis, men givet hur utvecklingen har
gått sedan MacBook Air introducerades så var jag knappast ensam.
Apples läckerbit har, i alla fall i min mening, gett upphov till hela
Ultrabook-konceptet.Hur som helst, även om jag inte äter nudlar i
varmt kranvatten, så har jag alltid varit fr snål fr att kpa en
Apple-dator. Om jag inte hade haft ett gäng andra datorer så hade jag
frmodligen slagit till fr länge sedan, men mitt behov har inte varit stark
nog.Jag är dock inte helt och hållet en designsucker utan det har
funnits en del andra anledningar utver designen som lockat med MacBook Air. En
tung aspekt är den låga vikten. Om jag minns rätt så
väger 11-tummaren drygt ett kilo, vilket i mina gon är ljusår
bättre än 2-3 kilo. En lika tung aspekt är Flash-disken som gr
dator tyst och snabbstartad. Just snabbstartad är absolut något som
jag uppskattar efter att haft en iPad och Windows-PC ett tag.Fr någon
månad sedan läste jag att Google skulle lansera ett eget
operativsystem till bärbara datorer. Det är vad jag frstår
kanske inte helt korrekt på alla sätt och vis, men vad Google har
gjort ett operativsystem som kr allt via webbläsaren, vilket gr att man
inte kan installera några program på de datorer som kr Googles
system, s k Chromebooks. Detta innebär att man i princip behver ha
tillgång till Internet fr att kunna använda datorerna, vilket kan
vara en nackdel fr en del. Frdelen med att kra allt via nätet är att
det behvs inte gras en massa uppdateringar av mjukvara som ligger lokalt i
datorn. Dessutom så minskar man risken med att frlora viktig information
eftersom lagras på ens Googlekonto, dvs Googles servrar.Precis som med
mobiltelefoner så är Googles oftast inte så värst
intresserade av att beblanda sig med hårdvara utan låter andra dra
det lasset. Samsung, som br vara strst i världen på Google-mobiler
eller Andriod som de oftare kallas, har tillsamans med Acer varit frst ut med
att gra Chromebooks. Google vill tjäna pengar på att locka in
användare i deras ekosystem med molntjänster, appar etc som gr det
mjligt fr Google att frutom att tjäna pengar på tjänsterna som
sådana även på all reklam som man kan prickskjuta in på
användarna som man vet det mesta om. Det är lätt att vara kritisk
och säga att Google trots allt blivit lite elaka som kryper alltmer in
under skinnet på sina användare, men man skulle även kunna se
det som att Google gr inträdesbarriären väldigt låg genom
att trycka ner priset rejält. En Chromebook kostar nämligen inte mer
än 3000 SEK eller 3500 SEK med 3G-modem.Ni frstår säkert att jag
har slagit till och kpt en Chromebook. Hittills kan jag inget annat säga
att jag är väldigt njd.

Nytt inlägg
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2013/06/chromebook.html